• Loppan84

tipstråd för att dämpa symptom

Hej! Ska vi ha en tråd för att dela med oss av tips om att dämpa olika symptom? Jag förstår att mycket är individuellt men skadar ju inte att prova.

Jag är själv i v.7 så inte kommit så långt ännu men har känt på rejält illamående, yrsel, humörsvängningar och lite annat smått och gott. Här är mina bästa tips:

- illamående: håller fortfarande på och experimenterar här och har varit vansinnigt illamående sista dygnen men mår lite bättre för stunden och det gyllene tipset verkar för mig vara klassikern att äta ofta och lite även om man inte är hungrig. Ställ en klocka på varannan timme. Och att äta med en gång på morgonen även om man inte är vare sig hungrig eller illamående när man vaknar. Moröttsstavar och makaroner (inte tillsammans då) är min go to food som jag iaf får behålla för det mesta.
    - trött. Dricker i vanliga fall bara vatten men byter nu ut ca var tredje glas till laktosfri lättmjölk och var tredje till saft. Det hjälper för att hålla energin uppe.
    - yrsel. Helt enkelt röra mig lite långsammare och inte göra så hastiga svängar eller resa mig fort.
    - huvudvärk. Inte se på tv eller skärm för länge, lägger mig hellre i svalt rum och lyssnar på podcast.
    - kan inte sova/nattoro pga täppt och varm. Sover med (litegrann) öppet fönster. Då bor jag i norra Norge med minusgrader men funkar bra med tjockt duntäcke. Hjälper speciellt mot nästäppan och då sover jag mycket bättre.
    - hungerattacker trots illamåendet. Är ju tortyr att va vansinnigt hungrig trots att man inte kan äta pga illamående. Proteinbars och lite nötter har funkat för mig tidigare, för då behöver man inte äta så mycket för att blir mätt. Dock har jag inte prövat det här de sista dagarna när jag varit riktigt illamående och spytt mycket utan bara när jag va halvillamående men inte börjat spy än.
    - humörsvängningar. Försöka promenera och röra på mig lite varje dag hjälper mot ilskan. Dock har jag varit för dålig sista dygnen för det men ska försöka komma igång med det så snart jag spyr lite mindre igen.

Ok det var mina tips som hjälpt mig so far. Vad är era?

• Svar på tråden tipstråd för att dämpa symptom
  • mammalovis

Jag levde på blåbärssoppa på morgonen och vid minsta tendens till illamående. Det var dessutom smidigt om man behövde kräkas och gick att dricka snart igen. Sedan äta lite och ofta som sagt.

Mycket av hushållet och barnen överläts till sambon då jag behövde vila.

Svar på tråden tipstråd för att dämpa symptom