• Serla

5-årskontrollen, lite frågor...

Vi ska på femårskontroll imorgon eftermiddag och jag undrar hur de brukar gå till. Måste barnet endast stå i underkläder vid mätningen och vägningen? Brukar läkare vara med eller är det bara en BVC-ssk? Kan de ge vaccinationen om barnet nyss har haft feber? Försöker att förbereda vår femåring som är livrädd för allt med vård att göra. Vill gärna ge rätt uppgifter så att det inte blir alltför för stora överraskningar imorgon. Känner inga som har varit på den kontrollen ännu, alla blivande femåringar som vi känner fyller efter våran. Någon som skulle kunna hjälpa mig att lugna?

• Svar på tråden 5-årskontrollen, lite frågor...
  • Alexi

Hos oss bara bvcsköterska. Rita lite, prata lite. Mäta och väga, med byxor och skor av men resten på var det har jag för mig. Kolla synen (med piratlapp på ögat), ev kolla hörseln (med lurar på öronen) fast hörseln görs nog främst på fyraårskontrollen tror jag.

Väldigt avslappnad grej.

• cosinus

Hos oss vägning med kläder på. Bara BVC-sköterska och lite koll av motoriken har jag för mig.

Sen då vaccinet, vet inte var gränsen går för om man varit sjuk i närtid

• gossensmamma

Min pojke fick rita olika figurer medan bvc-sköterskan frågade hur han trivs på förskolan och vad han gillar att göra. Ingen läkare var med. Fick klä av sig allt utom underkläder för vägning. Ingen koll av varken syn eller hörsel den här gången. Fick titta på bilder i en bok och berätta vad han såg för att kolla talet, och vi fick uppmaning att gå till logoped. Sen pratade hon lite med mig om hur allt är i allmänhet. Väldigt lugnt och avslappnat.

• mammalovis

Vi får en länk till besöket med en bildserie som nog ligger under 1177. Nu var det snart ett halvår sedan, så jag tror inte jag hittar den smidigt.

• mammalovis

Nu har ni visserligen hunnit med besöket, men så här står det på 1177:
    Utvecklingsbedömning vid fem till sex år

Den sista utvecklingsbedömningen innan barnet börjar skolan görs på olika sätt på olika håll i landet. På en del orter har skolhälsovården tagit över den här undersökningen, på andra ställen görs den fortfarande på BVC. Den kan göras både av läkare och BVC-sjuksköterska eller enbart av en sjuksköterska. Ibland görs ingen utvecklingsbedömning, utan man har bara ett samtal med sjuksköterskan när barnet är fem år.

Vid utvecklingsbedömningen undersöker läkare och sjuksköterska om barnet kan stå på ett ben i tio-tjugo sekunder och hoppa på ett ben. De tittar också på om barnet kan klippa en cirkel och rita av geometriska figurer. Även förmågan att lyssna och förstå berättelser utan bilder undersöks, och om barnet själv har förmåga att berätta begripligt. Som förälder får man också berätta om barnet leker med jämnåriga. Det undersöks också om barnet kan räkna till tio, rita människor med fem detaljer och vänta på sin tur.

Om barnet inte klarar flera av uppgifterna kan barnets eventuella svårigheter och behov av stöd behöva utredas vidare.

Svar på tråden 5-årskontrollen, lite frågor...