• Anonym (urk)

Får ångest av att dejta honom!?

Ja, jag har dejtat en man i 6 veckor. Han blev störtkär direkt men inte jag, men jag är trög i starten så det kan ta tid.

Men under den här tiden så växte det fram en ångest av alltihop. Tycker om honom, men ändå ångest. Till saken hör att jag har tvångssyndrom med mycket ångest, så han kanske är inbakad i min sjukdom nu på nåt vis för jag förknippar han med panikkänslor.

Vi har nu haft ett uppbrott i ca 2 veckor, men nu ska vi ses imorgon igen.. Och jag mår SKIT!
    Saknar honom men jag mår jättedåligt.

Vart kommer det här ifrån och vad kan jag göra åt det?
    Varför får jag ångest av att träffa en person som jag tycker om.

• Svar på tråden Får ångest av att dejta honom!?
  • Anonym (urk)

Nån som känner igen "relationsångest"?

Kan känna igen mig i det!
    Jag får ångest över att jag nu ska vara med honom, leva med honom, skaffa barn och hus osv.
    Att jag ska leva med NÅN ÖVERHUVUDTAGET ger mig ångest.

Varför? Ja, säg det. För att det känns som ett sjukt jobb och jag är bergochdelbana känslomässigt. Det känns bara som att varje dag är en inre kamp och då får jag ångest över att jag inte VILL ha det så!

Hur hanterar man relationsångest?

• Anonym (Man)

Har man ångest så triggar alla förändringar igång skiten. Bara hålla ut så går det över.

• Anonym (urk)
    Anonym (Man) skrev 2016-04-03 18:57:24 följande:

Har man ångest så triggar alla förändringar igång skiten. Bara hålla ut så går det över.

Hur menar du?
  • Anonym (Man)
    Anonym (urk) skrev 2016-04-03 19:07:27 följande:

Hur menar du?

De jag skrev. Har man ångestproblem så brukar förändringar öka ångesten en period-nytt jobb, flytt, nytt förhållande....
  • Anonym (urk)
    Anonym (Man) skrev 2016-04-03 20:04:28 följande:
    De jag skrev. Har man ångestproblem så brukar förändringar öka ångesten en period-nytt jobb, flytt, nytt förhållande....
    Ja... jag känner att förändringen är hemsk! Alltså min kropp reagerar på den, och jag som väntat på att träffa någon för jag tänkt att det ska bli så himla KUL och BRA! Så vill jag bara sticka och min hjärna håller på gå bananas :(

Men mina känslor, har det något att göra med att han är fel....?
    Jag har ju inte fallit tillräckligt för honom så jag har en inre press att MÅSTE bli kär NU! Den ger ångest.... jag får ångest för att jag kanske inte kommer bli kär och att jag inte kommer kunna lämna heller...
    Ångest för att bli kär.... ångest för allt.
  • Anonym (Man)

Tare lungt:) Ingen som kommer tvinga dig att vara ihop med honom. Dejta tills du är lite säkrare om du är intresserad eller ej, sen tar du beslut.

Låt dock inte ångesten styra ditt liv-det är du som bestämmer.

• Anonym (urk)
    Anonym (Man) skrev 2016-04-03 20:20:00 följande:

Tare lungt:) Ingen som kommer tvinga dig att vara ihop med honom. Dejta tills du är lite säkrare om du är intresserad eller ej, sen tar du beslut.

Jag vill ju vara med honom :( men ångesten står ivägen för känslorna!
    Hur gör man då?
  • Bertram

Äter du ingen medicin mot ångesten? Annars är det ett hett tips, det har hjälpt mig sååå himla mycket. Helt plötsligt kan man leva igen :) Då menar jag inte lugnande utan en medicin du tar varje dag, tex Cymbalta

• Anonym (Man)

Anonym (urk) skrev 2016-04-03 20:32:26 följande:

Hur gör man då?

Du får väl gå o prata med nån eller så pratar du med honom. Berättar att du haft problem med ångest och att nytt ev förhållande ökar ångesten men att du ändå vill ge det en chans och fortsätta dejta honom. Han lär ju vid nån tidpunkt få reda på dina problem med ångest ändå. Fram med trollen i solen(att man berättar) så brukar dom dö:)

Vad exakt är du rädd för? Att du inte ska få känslor och det är jobbigt göra slut?
  • Anonym (ingenting)
    Anonym (urk) skrev 2016-04-03 20:32:26 följande:

Hur gör man då?

Man gör ingenting..

Börja med mindfulness. Det kommer att hjälpa dig att stå ut med turbulenta känslor utan att reagera reflexmässigt (hur du än brukar reagera). För det handlar mycket om att lära sig leva med sina känslor och bara stå ut. När man lär sig stå ut så upptäcker man ofta att känslorna inte är så farliga. De är ju liksom bara känslor..
Svar på tråden Får ångest av att dejta honom!?