• SandraS23

Förskolan tjatar om att min snart 4 åriga inte vill leka

Hej.

Har en liten fundering, min 4 åring går 15 timmar i veckan på förskolan då jag är föräldraledig med minsta systern som är snart 3 månader. Men till "problemet" det är att nästan varje gång jag hämtar på förskolan påpekar förskolepersonal att hon har inte lekt med "kompisarna" min tanke är måste man leka då? Hemma leker hon ju med både kompisar och syskon utan problem. Hur hade ni ställt er till det här? Tror ni det skulle bli bättre om man bjöd hem kompisarna på kalas när hon fyller år?

• Svar på tråden Förskolan tjatar om att min snart 4 åriga inte vill leka
  • Maddi

Trivs hon på förskolan? Och om hon inte vill leka, varför har du kvar henne på föris när du ändå är hemma? Då saknar hon väl inte förskolan?

• Carambolan

Det handlar väl inte så mycket om att man måste leka, som att de är oroliga över barnets sociala utveckling. De flesta barn börjar söka sig till andra barn nån gång mellan 2-4 år, och de vet ju inte hur ditt barn är hemma. Föreslår de några ändringar eller knep att ta till på förskolan?

Min 3,5-åring har alltid varit blyg och reserverad men nu har han till slut hittat en lika blyg kompis på förskolan som han tyr sig till och personalen berättar med stor förtjusning om minsta lilla sak som de två har gjort tillsammans. Där går det lite till överdrift åt andra hållet känner jag, som aldrig varit direkt oroad över saken :)

• Trippelmamma76

Frågan är väl: trivs barnet eller ej? Eller menar de att hon inte har ett åldersadekvat beteende? Fråga lite mer om hur de tänker! Vad säger barnet själv om förskolan? Tycker hon det är kul där med alla leksaker eller behöver hon stöttning för att våga vara med och leka? Jag tycker det är alldeles för lite info om det hela?

Svar på tråden Förskolan tjatar om att min snart 4 åriga inte vill leka