När bestämma sig ang. abort?
(TL;DR: Frågorna jag har finns längst ner)
Det är så här att jag blivit gravid av misstag. Fick i början av förra sommaren (juni -15) en dotter. Jag har ammat tills nyligen och inte haft mens sedan jag blev gravid förra gången. BM påstod att jag var skyddad tills mensen kom men nu har jag ett positivt graviditetstest. Tyvärr så visade det sig nu att jag borde ha haft mens, men att jag blivit gravid innan den startade igen. Märkte att något var fel då jag även denna gång började kräkas tidigt.
Problemet är följande: Jag är dömd till att föda prematura barn. Extremprematura. Dottern kom i vecka 27 och det finns stor risk att nästa kommer vid samma tid, om inte tidigare. Om det stämmer skulle nuvarande graviditet resultera i ett barn tidigast september eller senast december (beroende på exakt när det skapades och när det kommer).
Om det kommer lika tidigt (eller tidigare!) ska vi alltså för andra året i rad tillbringa flera månader på sjukhus men denna gång med ett barn som egentligen bara är ett år utvecklungsmässigt. Vi höll på att gå under förra gången så jag vet inte om vi klarar det igen redan nu. Hade inte risken för extremprematur varit så stor så hde jag aldrig tvekat, men nu känns det hemskt.
Enda fördelarna vore att "vara klar" med bebisgrejen snabbare och att barnen får nytta av varandra. Jag kommer fatta beslutet själv, så det är inte vad tråden handlar om.
Det jag behöver hjälp med är:
När bör jag ha bestämt mig för abort och prata med BM första gången om jag vill att den ska gå så smärtfritt och icke psykiskt påfrestande som möjligt?
Ni som har två barn med bara ett drygt år emellan, hur var småbarnstiden? Hur orkar man?