• Anonym (Sodapop)

gravid fast inga spermier/ferillitetsutredning

Som rubriken lyder.. Kan man bli gravid fast få spermier?
    Sambon fick reda på att han har kleinfeldts = 0 spermier.
    Var på första gyn besöket idag, allt såg bra ut för mig, men som sagt 0 spermier på provet.
    Någon som blivit gravid endå?
    Fick dålig information och han som vi hade kunde inte svara på så mycket frågor....

Dessutom krävde jag en annan gynläkare, eftersom de var min första undersökning. (Ville ha en kvinnlig) så skulle få en ny tid för det. (Kan man kräva en kvinnlig i framtiden? Får panik över manliga gynekologer!!)

Men berätta! Någon mer som gör utredning? Någon mer som har 0 spermier?

• Svar på tråden gravid fast inga spermier/ferillitetsutredning
  • Långbenopluto

Har han inga spermier kan ni inte bli gravid naturligt. Det återstår att se om han har  några levande i spermiesäcken (eller vad det heter). Då kan ni få IVF.

• Anonym (Bbnmlk)

När jag och min sambo skulle försöka få barn så upptäcktes det att han hade 1/8 del av ett normalt spermieantal, normalt är ca 40 000 000 spermier i en "sats" och han hade 8 000 000. Och den läkaren tyckte vi skulle påbörja IVF för att det var så lågt spermieantal. Självklart behövs det bara en spermie för att bli gravid.

Men om han hade 8 000 000 och hon tyckte IVF så känns det inte som att ni har så stora chanser den naturliga vägen om din man har 0.

• Anonym (Icsi)

I min sambos första spermieprov hittades en spermie, vi blev skickade direkt till kö för ivf med icsi - de för in en spermie i äggcellen, med väldigt få spermier går det i regel inte att göra vanlig ivf (där spermierna befruktar ägget liggandes i samma "skål").

Sambon blev även skickad för vidare utredning, han hade dock inte kleinfeldts - enbart lägre testosteron. Han fick någon form av östrogenblockerare vilket höjde hans testosteronnivå och lagom till vår ivf hade spermieantalet ökat till 400 000.

Jag kan tänka mig att din sambo kommer få lämna fler spermieprov alternativt gå direkt till att göra en testikelbiopsi pga diagnosen. Håller mina tummar för er!

• Anonym (Sodapop)

Jo att man behöver en spermie förstår jag också, men de måste finnas någon i samma situation...

Kleinfeldts är ju lågt testosteron.. Och han äter medicin. Men enligt läkaren (som för övrigt inte verkade förstå något) sa att de blev sämre med medicin...

Någon som vet hur man tacklar fobin med manliga gynekologer?

• Anonym (Sodapop)

Kö för ivf står vi redan i, eller vi har redan blivit "antagna".

Svar på tråden gravid fast inga spermier/ferillitetsutredning