• Mamma till S

Min fina , skrika 4 åring!

Har en helt underbar son på 4 år MEEEN han är ju så fruktansvärt envis, han blir så arg när han får ett nej eller om han inte får som han vill. Han retas gärna med syrran o lyssnar sällan på oss. Mellan åt går det ju jättebra med både att lyssna o inte retas men för det mesta är det skrik, bråk, tjat o nej nej nej.

Jag börjar känna mig smått slut i skallen .. Vill så gärna hjälpa honom att prata ist för att slåss o kasta grejer . Han blir så arg o kastar saker, skriker o blir sååå arg när han inte får göra de han vill.

Man försöker säga till lugnt o pedagogiskt. Man vänder på ilskan "nej nu provar vi o göra så o inte si" man blir lika arg, man höjer rösten, man "varnar" med konsekvenser mm..

Känner mig som världens sämsta mamma o blir så frustrerad när jag inte kan hjälpa honom. Har så kort stubin mellanåt att det blir så mkt tjafs o bråk o det dåliga samvete sköljer över mig så sjukt mkt .. Är så ledsen . Hjälp mig.

Några tips?? :(

• Svar på tråden Min fina , skrika 4 åring!
  • Anonym (Sandra)

Min pojke har stundtals varit likadan och först när jag reflekterade över VARFÖR han reagerade som han gjorde i olika situationer istället för HUR han reagerade så hittade jag sätt att möta hans reaktion och frustration/ilska. Inte alltid lätt, hittar inte alltid orsaken men känner mig inte lika tjatig och gnällig och har en nöjdare son.

Sen är det lättare om vi är tydliga och förbereder honom på att.."...när visaren på koockan är hör/när programmet är slut, nör du ätit upp kvällsfikat... så..."

Vi brukar ocksp i olika situationer ta hjäl9 av att ge honomhonom lite makt genom att han får valmöjligheter ( även om valen för honom är mellan och kolera) "du får välja: ska mamma borsta dina tänder eller ska pappa" (alternativet att inte borsta finns såklart inte).

Små enkla medel .

Det funkar kanske inte på alla barn men för oss har det hjälpt mycket.

Hoppas att ni hittar vad som fungerar för er.

Lycka till!

• Pajama

Bra tips ovan, tar jag till mig av också!
    Jag har inte så mycket tips att ge själv, vill bara säga att jag förstår din frustration! Har själv skrivit nu om min egen underbara, skrikiga 4-åring! ;-P
    Men förberedelser funkar bra här också.
    Dessutom - tänka att de SKA testa att få sin vilja igenom i den åldern, det är en sund utveckling!

Svar på tråden Min fina , skrika 4 åring!