Hatar folk hyresrätter?
Hej,
Då bostäder är ett ganska vanligt diskussionsämne ville jag kolla lite här hur folk ställer sig i frågan.
Jag själv bor i hyresrätt, inte av ekonomiska själv, utan det är helt enkelt ett val. Jag betalar en hyra som slukar upp 46% av min nettolön vilket jag själv tycker är ganska högt. Jag skulle kunna komma undan så mycket billigare om jag köpte mig en bostadsrätt t.ex. Köper jag en villa för att hamna på samma månadskostnad som jag har idag inkl. underhåll hade jag kunnat köpa mig något för cirka 1.5 miljon, en bostadsrätt för cirka 2.5 miljoner.
Jag drömmer om att bo i villa, ett mindre hus på landet utan grannar och bara skog runtomkring mig. Jag tvekar inte heller på att jag kommer hamna där. Så jag har inget emot villa, jag bor inte i hyresrätt för att jag inte vill ta hand om ett hus.
Jag bor i hyresrätt då jag tycker bostadsmarknaden är något riskfylld just nu. Konstant tillväxt existerar inte, det kommer att komma bakslag och det var längesedan bostadsmarknaden föll och det känns som att ett stillestånd eller en dipp inte ligger alltför långt bort.
Jag vill inte heller som 25-åring sitta med miljonskulder, det känns helt enkelt inte bra.
Jag vill inte läxa upp någon eller övertyga någon om vad som är bäst och inte, alla gör som dom vill men när jag uttrycker mina åsikter i denna fråga och förklarar varför jag bor i hyresrätt brukar det ofta komma en lätt dumförklaring kring att jag ger bort pengar till någon annan, att jag kunde tjänat så mycket pengar om jag hade köpt något från början osv.
Om jag köper en bostad för 2 miljoner och lånar 1.7 miljoner, då äger jag ju knappast lägenheten även om jag står på pappret, det är ju banken. Att tjäna pengar på sin bostad förutsätter konstant uppgång vilket inte är säkert att det sker.
Är det inte något annan som tycker såhär, är jag helt ensam om detta? För det verkar så när jag diskuterar detta på jobbet eller mina vänner.