• Kreation1

Sömnbehov 2-åring?!

Vår dotter på snart 2,5 år sover endast ca 9 timmar totalt per dygn. Vaknar ofta vid 4-tiden på natten, pigg som en lärka och är då vaken 1-2 timmar, trots att det är mörkt och tyst i sovrummet och vi övriga sover (eller försöker sova med henne sjungande "blinka lilla stjärna" osv). Somnar sent, mellan kl 22-23 på kvällen, vaknar kl 07-08 på morgnarna, oavsett hur länge hon varit vaken under natten. På dagis sover hon dagtid 60-90 minuter.

Har alltid sovit oroligt på natten, som bäbis vaknade hon nästan varje timme men somnade för det mesta om på direkten. Har alltid somnat sent och vaknat sent och verkat nöjd med det. Jag har i långa perioder försökt få henne att somna tidigare, dvs före kl 21 men det slutar alltid med att hon då vaknar ännu tidigare om nätterna, typ kl 1 eller 2 och håller oss vakna då istället.

Vi har totalt fyra barn, övriga har varit/är lättare med sömnen och sovit/sover fler timmar per natt/dygn.

Provade ge henne eget rum en period i vintras då hon även är väldigt lättväckt, men hon vaknade även där och hann dessutom "vakna till" på vägen från egna rummet till vårt på nätterna och fick ännu svårare komma till ro och somna om.

Dagiset som hon går på har dagsvila 11.30-13.30, de vill ogärna väcka barnen då de anser att så små barn mår bäst av att vila/sova på dagen. Eftersom min dotter är märkbart påverkad av alla intryck på dagis, hon har bara varit dagisbarn sedan tre månader tillbaka, är jag ganska övertygad om att hon hade somnat som en stock när hon kommer hem därifrån kl 15/16 istället om hon inte fått sova där, och det hade varit sämre för henne. Och när jag försökt hålla henne vaken dagtid innan dagistiden har hon fått långa psykbryt sena eftermiddagar...

Hade hoppats på att hennes nattsömn skulle bli bättre när hon började på dagis men hittills är det oförändrat. Hon är pigg och glad med en till synes outtömlig energi ???? Kanske behöver hon inte sova mera?

Finns det någon därute som känner igen sig??

• Svar på tråden Sömnbehov 2-åring?!
  • Birgitta02

När min son var 2,5 hade vi slutat med tuppluren dagtid. Och han var en riktig kludd med sömnen från start. Han vaknade på nätterna, sov på dagarna osv osv. Men när han vid 2 års ålder började sluta med dagsömnen så sov han bättre. Men han behövde sin tupplur på nån timme. Så det blev tupplur varannan dag på dagis i ett par månader. Vid 2,5 så hade han slutat helt. Och sov hela natten.

Min grabb behövde 12 timmars sömn. Så det blev läggning vid 19.00 och då sov han till kl 21. Men de timmarna fick också räknas med dagsömnen. Då lade han sig lite senare för att ta en tupplur mitt på dagen. Så den sammanlagda sömnen måste bli 12-timmar för att hans kulle må bra.

• Birgitta02

Så det blev läggning vid 19.00 och då sov han till kl 21.... nä, inte kl 21. Kl 07.00 skulle det vara. Så mellan 19.00-07.00 sov han hela natten.

• Hilda77

Min 2,5 åring lägger sig 18,30. Vi läser och sen sover han vid 19. Går upp klockan 7 ungefär.

Sover 1-2 timmar på dagis. Nu när det är så varmt har han inte kunnat sova på dagis vilket innebär att han somnar vid 17-17,30 och vaknar vid 6.

• tofslan

Låter som läge att ta bort dagsömnen. Vår kille har alltid haft litet sömnbehov. Vi tog bort dagsömnen när han var 2 för att få sova lite mer på nätterna (han sov innan dess få timmar samt med ett långt uppvak i mitten precis som ert barn). Visst var han trött i början men de vänjer sej ju ändå rätt snabbt. Det är ju sommar snart så då är väl ett bra läge för er att ta bort dagsömnen! (Tuffare på dagis tänker jag där det är högt tempo och så många intryck). Hoppas ni får sova mer snart! Jag minns så väl hur trött man blir av att ha det sådär en längre tid...

• Trippelmamma76

Hade min son (samma ålder) sovit så länge på dagen hade han inte heller sovit på natten! Han har alltid haft litet sömnbehov. Han har inte sovit dagtid alls på nästan ett år... Sedan är han iofs inte dagisbarn heller. Tycker ändå det låter orimligt med 90 min för ditt barn. Max 30 i så fall.

• tulip79

Min dotter är 2 år o 4 mån. Hon sover ca 9,5 timme på natten (somnar oftast vid 20.30) o 1 timme på dagen. Alla barnen på dagis har olika sovtider, men minst 45 minuter (de som behöver sova).

• NollÅtta

För det första så är det inte pedagogerna på dagis som ska bestämma över ditt barns sömn. Om du säger att du vill att de väcker barnet efter en viss tid så ska de göra det och har de invändningar så säger du bara att vi vill göra det här för att få rätsida på hennes sömn på kväll/natt, så stå på dig där. Du bestämmer och inte dom och du känner ditt barn bäst.

Vår 2,5 åring sover på dagis men de väcker henne efter 30 min för annars kan hon inte sova på kvällen sen. De har aldrig haft några invädningar på det, det är mkt vanigt att man drar ner vilan. Hon somnar sedan runt 19.45 och blir väckt 06.15 så hon hon får totalt 11 h sömn på ett dygn

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • Linnis92

Våran son somnar 20, sover till 6-7, något uppvak på natten men somnar om på en gång.

På förskolan sover han 30-45 minuter, om han ens sover, han blir lätt störd av de andra barnen. Är han ledig och hemma så sover han ca 1.5-2 timmar efter lunch

• Kreation1

Tack för era svar! Jag ska prata med förskolepedagogen igen. Det är en och samma pedagog på detta dagiset som är med när min dotter sover, fyra barn och en dagisfröken. Jättemysigt, lugnt och tryggt men det kanske är som min sambo sade, att dagisfröken också sover när det är sovstund ????

• lövet2

Mitt femte barn fick mycket regelbundna sovtider redan vid 2 månaders ålder. Hon sov 2200-0600 varje natt och så 2x15 minuter på dagen. Sammanlagt 8½ timme/dygn alltså. Pigg, glad, frisk och utvecklades i en rasande fart.
    Vid 2 års ålder slutade hon sova middag, och då gick hon faktiskt upp till 9 timmars sömn/natt. Uppenbarligen behövde hon inte mer sömn än så.
    Det var jättejobbigt när hon var liten, för då lade jag mycket tid på att försöka söva ett piggt barn. När jag i stället anpassade mig efter hennes sovvanor, så var det inget problem längre.

Svar på tråden Sömnbehov 2-åring?!