Sömnbehov 2-åring?!
Vår dotter på snart 2,5 år sover endast ca 9 timmar totalt per dygn. Vaknar ofta vid 4-tiden på natten, pigg som en lärka och är då vaken 1-2 timmar, trots att det är mörkt och tyst i sovrummet och vi övriga sover (eller försöker sova med henne sjungande "blinka lilla stjärna" osv). Somnar sent, mellan kl 22-23 på kvällen, vaknar kl 07-08 på morgnarna, oavsett hur länge hon varit vaken under natten. På dagis sover hon dagtid 60-90 minuter.
Har alltid sovit oroligt på natten, som bäbis vaknade hon nästan varje timme men somnade för det mesta om på direkten. Har alltid somnat sent och vaknat sent och verkat nöjd med det. Jag har i långa perioder försökt få henne att somna tidigare, dvs före kl 21 men det slutar alltid med att hon då vaknar ännu tidigare om nätterna, typ kl 1 eller 2 och håller oss vakna då istället.
Vi har totalt fyra barn, övriga har varit/är lättare med sömnen och sovit/sover fler timmar per natt/dygn.
Provade ge henne eget rum en period i vintras då hon även är väldigt lättväckt, men hon vaknade även där och hann dessutom "vakna till" på vägen från egna rummet till vårt på nätterna och fick ännu svårare komma till ro och somna om.
Dagiset som hon går på har dagsvila 11.30-13.30, de vill ogärna väcka barnen då de anser att så små barn mår bäst av att vila/sova på dagen. Eftersom min dotter är märkbart påverkad av alla intryck på dagis, hon har bara varit dagisbarn sedan tre månader tillbaka, är jag ganska övertygad om att hon hade somnat som en stock när hon kommer hem därifrån kl 15/16 istället om hon inte fått sova där, och det hade varit sämre för henne. Och när jag försökt hålla henne vaken dagtid innan dagistiden har hon fått långa psykbryt sena eftermiddagar...
Hade hoppats på att hennes nattsömn skulle bli bättre när hon började på dagis men hittills är det oförändrat. Hon är pigg och glad med en till synes outtömlig energi ???? Kanske behöver hon inte sova mera?
Finns det någon därute som känner igen sig??