• LHUF

törstig i perioder, tecken på diabetes?

törstig i perioder. diabetes hos barn

LHUF
    Idag 22:04
    Måste vädra lite funderingar. Min mellanson är 5 år. Alltid varit ett törstigt barn ända sedan han var liten, hade svårt att få bort nattblöjan men efter vi inte lät honom dricka senare än 1,5 timme innan läggdags så kunde vi snart skuta med den, kan hända olyckor om vi låter honom dricka försent.. Har haft problem med magen lite förstoppad men det har gått över senaste året.

I februari hade vi ngn typ av magsjuka här hemma, han fick mest ont i magen och åt dåligt. Märktes efter några dagar att han ätit dåligt att han luktade lite illa i munnen. Vi var på Bvc på kontroll men hon sa att om det inte försvinner när han börjat äta ordentligt igen så skulle vi kolla upp det. Men det försvann. Pigg och glad och aktiv hela tiden, inte onormalt trött. Men nu sista veckan har han velat dricka lite mera, men tänker att det är ju mkt varmare nu och han är igång hela tiden. Frågade på fsk men där märkte dom inte att han drack onormalt mkt. Kissar inte oftare heller vi får ofta påminna..

Men om man nu vill kolla ett blodsocker för att kunna släppa ev tankar på diabetes när på dagen bör man göra det?? Om man får en tid på vc på morgonen tex skall man äta vanlig frukost men bara komma ihåg vad man ätit? Kan ju spela roll tänker jag vad man ätit?

Tilde 080319, Hugo 110203

Tilde 080319, Hugo 110203
  • Svar på tråden törstig i perioder, tecken på diabetes?
  • LakritsMatte

Om din lille kille inte har diabetes kommer blodsockret inte vara "onormalt" högt även om han äter en påse godis precis innan provet. Har han diabetes så kommer blodsockret vara skyhögt även om han inte ätit en smula på hela dagen. Dessutom mäter man socker även i urin och man tar ett annat prov som visar blodsocker över lång tid.

Andra symtom vid diabetes förutom ökad törst/ökade urinmängder är tex viktnedgång, trötthet, koncentrationssvårigheter och andedräkt som luktar lite som aceton. Ibland är symtomen diffusa men blir värre och värre med tiden.

Ring VC, säg att ni misstänker diabetes och att ni vill ha en urinsticka och ett blodsocker! Det är jättelätt att ställa diagnosen. Om ni känner nån som har diabetes, fråga om ni får låna en urinsticka. Positiv för glukos i urin talar starkt för diabetes.

Från en sjuksköterska
  • LHUF

Tack för svar. Ville bara minnas att när jag var gravid så hade jag ätit en chokladbit precis innan jag gick på kontroll och då visade Stickan i fingret högt.. Men då frågade hon om jag ätit ngt sött precis.. Därav min fundering ang frukost..

• LHUF

Kan man inte köpa urinstickor på Apoteket? Kanske skall ringa vc och boka tid bara för att få bort tankarna..

Svar på tråden törstig i perioder, tecken på diabetes?