Vilka namn är lågstatusnamn?
Tja, de här diskussionerna med stavning på namn när det rör sig om vilken bokstav som sätts framför hård eller mjuk vokal får jag säga att jag stöttar. Jag är själv utbildad svensklärare och det sticker lite i mig att folk ens ifrågasätter varför stavningarna anses märkliga eller uttalas på annat sätt än vad föräldrarna själva avsett....
Namn i sig eller så kategoriserar jag inte utifrån något specifikt, mer än att jag personligen kan tycka att vissa namn är vackrare än andra - vilket jag också förstår att andra personer gör och att smaken skiljer sig....
På det stora hela får jag säga, då jag möter barn och föräldrar i alla samhällsklasser, att det är väldigt blandat vad barnen heter relativt oberoende av vilken klasstillhörighet de skulle anses ha. Jag skulle aldrig ens våga gissa vad olika barns föräldrar arbetar med eller kommer i från utifrån namnvalet på barnen eftersom det skiljer sig så väldigt mycket från år till år med hur föräldrarna tänker, vad som är inne, vilka namn som anses fina osv. - relativt oberoende av klasstillhörighet. Visst finns det små undantag, men jag skulle inte vilja säga att dessa representerar majoriteten.
Utöver att vara lärare så är jag även familjehemsförälder (delat med min man) och har en liten kladd med ett namn som enligt en del skulle tillhöra WT av nån anledning (inte med nån knepig stavning utan bara ett namn som enligt vissa är WT). Om jag själv skulle döpt ett eget barn till det? I just detta fall nej, men det är för att jag har ett namn som jag velat att mitt barn heter ifall det blir just ett barn av detta kön. Jag tycker att namnet detta barn som kommit till oss heter är fint och kopplar det inte till något negativt, mindre värt eller vad som. Det passar detta barn och även situationen märkligt väl, det var menat på nåt vis. Barnet är dessutom ensam i Sverige med just det efternamn som barnet bär - då ena föräldern hittat på ett eget efternamn och faktum är att just barnets för- och efternamn ihop är väldigt fint.
Kan ju tillägga att jag själv har gjort en klassresa, från ren och skär arbetarklass sedan många generationer bakåt till medelklass (jag är den första och enda som gjort denna resa i vår släkt på både pappas och mammas sida). Varken jag eller mina syskon har namn som skulle räknas till lågstatus/arbetarklass (trots att vi kommer från en familj som på flera vis skulle räknats dit utifrån vad våra föräldrar arbetade med osv.). För att göra det hela lite mer intressant bär jag och mina syskon ett av Sveriges många adelsnamn - vår pappa härstammar från denna släkt på farmors pappas sida och hon var ogift när vår pappa föddes (en adelsätt som blev ganska utbredd, finns väl runt 1000 st iaf i dag som bär namnet och vi alla kommer från den som från början blev adlad - eller gift sig med någon med det efternamnet). Så well, kategorisering utifrån än det ena och än det andra känns rätt menlöst. Hör mitt förnamn och jag kan vara vem som helst ur vilken grupp som helst, hör mitt efternamn och om du har kunskap om adelsnamn osv. så skulle jag mkt väl kunna tolkas tillhöra just adeln - vilket jag absolut aldrig levt som (fick själv veta på senare år vart mitt efternamn kom ifrån och att det är ett adelsnamn).
Jag tycker av många anledningar att det är dags att lägga ner den dömande pekpinnen gällande vilka namn som kan anses vara "okej" att döpa sina barn till. Tycker det är fantastiskt att exempelvis våra nu vuxna kungabarn väljer att bryta lite trender till sina barn. Tiderna förändras och vi behöver inte ha några pekpinnar (mer än möjligen vanlig simpel grammatik, om ni frågar läraren i mig) när vi väljer namn till våra barn. Det känns väldigt omodernt och fördömande att försöka skapa grupperingar/segregering baserat på vilka som heter vad...