Vilka namn är lågstatusnamn?
Tja, de här diskussionerna med stavning på namn när det rör sig om vilken bokstav som sätts framför hård eller mjuk vokal får jag säga att jag stöttar. Jag är själv utbildad svensklärare och det sticker lite i mig att folk ens ifrågasätter varför stavningarna anses märkliga eller uttalas på annat sätt än vad föräldrarna själva avsett....
Namn i sig eller så kategoriserar jag inte utifrån något specifikt, mer än att jag personligen kan tycka att vissa namn är vackrare än andra - vilket jag också förstår att andra personer gör och att smaken skiljer sig....
På det stora hela får jag säga, då jag möter barn och föräldrar i alla samhällsklasser, att det är väldigt blandat vad barnen heter relativt oberoende av vilken klasstillhörighet de skulle anses ha. Jag skulle aldrig ens våga gissa vad olika barns föräldrar arbetar med eller kommer i från utifrån namnvalet på barnen eftersom det skiljer sig så väldigt mycket från år till år med hur föräldrarna tänker, vad som är inne, vilka namn som anses fina osv. - relativt oberoende av klasstillhörighet. Visst finns det små undantag, men jag skulle inte vilja säga att dessa representerar majoriteten.