Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Cathariiina

Vilka namn är lågstatusnamn?

sextiotalist skrev 2019-06-19 10:35:05 följande:
    Jeanette är ett etablerat svenskt namn och det namnet hittar man i alla samhällsgrupperingar. Har funnits sedan 1600-talet och finns med både Svensson och adelsnamn
    Det tror jag inte stämmer, faktiskt. Det var ett typiskt modenamn i 60-talistgenerationen, och i alla fall de som jag träffat med det namnet var typiska WT-kvinnor. Adeln skulle aldrig ta en smeknamnsform till sitt barn (namnet är en diminutiv av Jeanne), inte ens en fransk sådan - trots att de använder en hel del franska former av namn. Men då alltid det ursprungliga namnet, inte någon smeknamnsform: Marie, Amelie, Charlotte, Caroline, Josephine o.s.v..

I erotisk litteratur och film får en fal parisiska, typ cancan-dansös, ofta heta något med -ette: Yvette, Nanette, Polette, Annette, Lynette o.s.v.. Eller Jeanette som sagt. Det anses puttenuttigt och lite barnsligt och naughty och sexigt, allt på samma gång. Tilltalar män som gillar sådant.
    Anonym (Storpung) skrev 2024-08-30 23:04:37 följande:
    Happy och Honey.
    ...och Hailey. 

• Cathariiina
    Anonym (Storpung) skrev 2024-09-01 16:02:27 följande:
    Kändes väldigt olustigt att barn blev döpta till Tindra efter det hemska som hände den stackars flickan.
    Menar du den 29-åriga "antirasisten" som blev ihop med en illegal invandrare från Senegal och gömde honom här, vilket han lönade med att mörda henne..? Det är ingen bra association i så fall, stämmer, man vill ju inte ha sitt barn associerat med naivitet, enfald och karma som tar ut sin rätt. Eller har det varit något hemskt barnmisshandelsfall som jag har missat, eftersom du skriver "stackars flickan"? 

2013-11-16_1911
  • Cathariiina
    Anonym (Smeknamn eller kanske för en modig kille?) skrev 2024-09-02 18:52:15 följande:

Oj det var värst. Hade inte en aning om att det fanns som namn. 
    Då borde namnet inte ses som Wt förstås. Jag trodde det var ytterligare ett hittepånamn.

Viking är ett av dessa namn som EGENTLIGEN är urgamla och väletablerade, men som i vår nutid blandas ihop med WT-hittepånamn, så jag skulle inte ta det namnet ändå om jag skulle döpa en pojke idag. För ibland är det viktigare vad folk TROR än hur det ligger till i verkligheten. 

Ett annat sådant namn är Livia. WT trodde, när det var som mest populärt för... 10 år sedan? 15? - någonstans däromkring - att det var en nypåhittad upp-poppad variant av namnet Liv. De skulle aldrig ha tagit det, om de hade vetat att det finns på 4 000 år gamla minnesstenar ifrån Romarriket!
  • Cathariiina
    Anonym (Storpung) skrev 2024-09-02 23:34:38 följande:

Vad är Noëlle och Noelle? Varning eller inte?

Också ett sådant namn som jag skrev om ovan. EGENTLIGEN ett urgammalt, etablerat namn, men det har BLIVIT WT i Sverige för att WT har valt det på sista tiden. Ett par andra exempel på sådana namn är Naomi i dess olika former (Noemi, Nemi o.s.v.) och Natalie (Natalie är dock inte populärt i någon samhällsklass numera vad jag vet, men var jättevanligt i WT på 1980-90-talet.) 
  • Cathariiina
    Anonym (A) skrev 2024-09-03 10:51:08 följande:
    Inte så fint men det är inte wt. 
    Håller med, och detta gäller även Hedvig...
Svar på tråden Vilka namn är lågstatusnamn?