• Ecilalle

Vilka namn är lågstatusnamn?

Ja, precis, vad anser ni vara lågstatusnamn? Eller whitetrash namn? Berätta gjärna varför!

• Svar på tråden Vilka namn är lågstatusnamn?
  • Anonym (Lotta)
    Fru Ve skrev 2016-06-21 19:37:25 följande:
    Jag fattar inte detta med att ta ett vanligt namn typ Elsa och stava det konstigt. Är det för att verka unik? Ta ett mer ovanligt namn istället.
    Elsa? Kunde du inte komma på ett fulare namn?
  • Anonym (vettefan.)

Wt namn vet jag inte vad det skulle vara förutom de gamla y namnen och kanske Hanna Anna och Sara. De jag däremot skulle ha klart negativ utgångsåsikt om skulle nog vara Carl, Filip, August och Adam.

• Anonym (Blä)
    Anonym (vettefan.) skrev 2016-06-21 20:28:28 följande:

Wt namn vet jag inte vad det skulle vara förutom de gamla y namnen och kanske Hanna Anna och Sara. De jag däremot skulle ha klart negativ utgångsåsikt om skulle nog vara Carl, Filip, August och Adam.

Sedan när blev vanliga svenska namn som Hanna, Anna och Sara wt? Du har nog missat nåt..
  • Anonym (Blä)
    Anonym (Pretto) skrev 2016-06-19 22:26:41 följande:

I grannskapet har vi några med lustig stavning också, det känns också WT. Till exempel Leah, Zaga och Elsah (!).

Leah är ingen konstig stavning, det är en jättevanlig stavning på Engelska eller Amerikanska Lea.
  • Anonym (Blä)
    Anonym (!!) skrev 2016-06-20 01:35:24 följande:

Vem har bestämt att vissa namn är låg status? Jag känner mig förolämpad då min son heter Liam som många här påstår är låg status namn alt. White trash. Vi är varken det ena eller det andra. Vi är båda hög inkomsttagare som valt ut namnet pga att det passade ihop med vårat efternamn. Menar inte att nedvärdera någon annan eller skryta utan vill bara tydliggöra att man inte kan döma någon eller sätta någon i ett fack endast för att man valt att döpa sitt barn till något specifikt.

Det är väl i regel de som anses vara "wt" om "bestämt" detta då "de" i större utsträckning väljer dessa namn. Det betyder inte att alla som gör det är sk "wt".
  • SmalaSara
    FuckGoggleAskMe skrev 2016-06-21 19:58:47 följande:

Vilka generaliseringar! Jag känner en Melissa (med religiösa, ordentliga, hårt arbetande föräldrar), en Benny (med hårt arbetande, normala föräldrar), en Ronja (med ordentliga, välutbildade föräldrar) och har också stött på Conny, Sammy, Danny, Dennis och Larry som kanske inte begåvats med de mest intelligenta föräldrarna ärligt talat, men alla föräldrarna har varit normala, trevliga, hårt arbetande människor utan minsta WT-kännemärke. Kanske lever jag en skyddad tillvaro, men har aldrig stött på någon i Sverige som skulle kvalificera för att vara WT.

Ja men det är ju det dom är poängen; att det är en generalisering - inte någon form av naturlag. Det handlar om vad "de flesta" med de namnen har för social bakgrund. Jag yror alla som exemplifierar här förstår det.
  • ImBatman

Det här var intressant. Min dotter som är sju år är ensam om sitt namn i Sverige, inget vi visste när vi valde det och inget vi brydde oss om. (vill inte skriva ut namnet då hon ju är väldigt lätt att hitta)

Jag spenderade mycket tid i Skottland och på Irland som liten och valde ett gammalt keltiskt namn till dottern min. Så är det för att hon är ensam om namnet det bli wt eller för att jag "hittade" namnet på ett annorlunda sätt?

• ImBatman

Det här var intressant. Min dotter som är sju år är ensam om sitt namn i Sverige, inget vi visste när vi valde det och inget vi brydde oss om. (vill inte skriva ut namnet då hon ju är väldigt lätt att hitta)

Jag spenderade mycket tid i Skottland och på Irland som liten och valde ett gammalt keltiskt namn till dottern min. Så är det för att hon är ensam om namnet det bli wt eller för att jag "hittade" namnet på ett annorlunda sätt?

• Ikka
    Anonym (elsa) skrev 2016-06-22 17:28:49 följande:

Elsa arsle baklängelse!

Hur får du det till arsle baklänges? Då får du väl ändå heta Elsra i förnamn - med ett r före a:et? Såg din tråd om det här för ett litet tag sedan och att ingen borde döpa sitt barn till Elsa för att du blivit mobbad för ditt namn som är just Elsa och för vad det blir bak och fram. Ledsen ifall det är så att att barn mobbat dig för ditt namn när du var liten, men det hade lika gärna kunnat mobba dig för något annat än namnet eller för ingenting alls oavsett namn eller vad som. Det borde ha stoppats och pratats om och det är beklagligt att det hänt - men det har ingen egentlig koppling till just specifikt namnet Elsa sett ur ett större perspektiv....

Svar på tråden Vilka namn är lågstatusnamn?