• Ecilalle

Vilka namn är lågstatusnamn?

Ja, precis, vad anser ni vara lågstatusnamn? Eller whitetrash namn? Berätta gjärna varför!

• Svar på tråden Vilka namn är lågstatusnamn?
  • Anonym (A)
    Anonym (Göran) skrev 2024-09-01 12:41:32 följande:

conny
    ronny
    benny
    kenta
    roy

när det gäller tjejer är påhittade namn som
    tindra
    engla
    saga
    Osv

eller namn från fantasy filmer = WT.

Saga är ett gammalt namn, inte påhittat. 
  • Anonym (Storpung)
    Anonym (Göran) skrev 2024-09-01 12:41:32 följande:

conny
    ronny
    benny
    kenta
    roy

när det gäller tjejer är påhittade namn som
    tindra
    engla
    saga
    Osv

eller namn från fantasy filmer = WT.

Kändes väldigt olustigt att barn blev döpta till Tindra efter det hemska som hände den stackars flickan.
  • Cathariiina
    Anonym (Storpung) skrev 2024-09-01 16:02:27 följande:
    Kändes väldigt olustigt att barn blev döpta till Tindra efter det hemska som hände den stackars flickan.
    Menar du den 29-åriga "antirasisten" som blev ihop med en illegal invandrare från Senegal och gömde honom här, vilket han lönade med att mörda henne..? Det är ingen bra association i så fall, stämmer, man vill ju inte ha sitt barn associerat med naivitet, enfald och karma som tar ut sin rätt. Eller har det varit något hemskt barnmisshandelsfall som jag har missat, eftersom du skriver "stackars flickan"? 

2013-11-16_1911
  • Anonym (Storpung)
    Cathariiina skrev 2024-09-01 16:16:35 följande:
    Menar du den 29-åriga "antirasisten" som blev ihop med en illegal invandrare från Senegal och gömde honom här, vilket han lönade med att mörda henne..? Det är ingen bra association i så fall, stämmer, man vill ju inte ha sitt barn associerat med naivitet, enfald och karma som tar ut sin rätt. Eller har det varit något hemskt barnmisshandelsfall som jag har missat, eftersom du skriver "stackars flickan"? 
    Känner till fallet du refererar till, men det var nog den yngre Tindra som fick många föräldrar att döpa sina döttrar till det.

Hörde något hemskt på ICA idag. "Kom Viking!" sa en pappa till sin son.
  • Anonym (Nn)

Vilda 
    Tindra
    Matteo
    Maximillian
    Hailey

• Anonym (Konstigaste jag hört)

Konstigaste namnet jag hört en helt svensk tjej ha är Missbanana, det är förhoppningsvis något hon själv ändrat sitt namn till och inte något hennes föräldrar döpte henne till.

• Anonym (Smeknamn eller kanske för en modig kille?)
    Anonym (Storpung) skrev 2024-09-01 21:21:17 följande:
    Känner till fallet du refererar till, men det var nog den yngre Tindra som fick många föräldrar att döpa sina döttrar till det.

Hörde något hemskt på ICA idag. "Kom Viking!" sa en pappa till sin son.
    Får verkligen hoppas att pappan bara kallade honom viking. Jag har lite lustiga smeknamn för mina barn och hundar. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Smeknamn eller kanske för en modig kille?) skrev 2024-09-02 17:57:06 följande:
    Får verkligen hoppas att pappan bara kallade honom viking. Jag har lite lustiga smeknamn för mina barn och hundar. 
    Viking är ett namn som härstammar ända från 790-talet och man kan heta det både i förnamn och efternamn.
    Och det är över 4700 som har det som förnamn...

Så även om det inte är det vanligaste så är det ändå ett vedertaget namn sedan långt tillbaka...
  • Anonym (Kr)

Jag har jobbat med en och annan Viking i mina dagar. Vuxna. Sedan 90-talet. Trodde aldrig att det skulle betraktas som ?nytt och påhittat?.

• Anonym (Smeknamn eller kanske för en modig kille?)
    Anonym (S) skrev 2024-09-02 18:09:00 följande:
    Viking är ett namn som härstammar ända från 790-talet och man kan heta det både i förnamn och efternamn.
    Och det är över 4700 som har det som förnamn...

Så även om det inte är det vanligaste så är det ändå ett vedertaget namn sedan långt tillbaka...

Oj det var värst. Hade inte en aning om att det fanns som namn. 
    Då borde namnet inte ses som Wt förstås. Jag trodde det var ytterligare ett hittepånamn.

Svar på tråden Vilka namn är lågstatusnamn?