• Mammut

Varit på vul 6+1(5+4) MA enligt läkare

Hej

Vad tror ni?

Åkte in till gynmottagningen för smärtor i nedre delen av livmodern, kändes annorlunda än vanlig växtvärk. (Har barn sen tidigare och ett tidigare MA.) Har oregelbunden mens som ibland är på 34 dagar. Nämnde att jag kunde ligga 6 dagar längre bak i tiden än 6+1 som de utgick ifrån... alltså bara 5+4.

Igår blödde jag ett par droppar färskt blod men det var efter sex och kom från livmodertappen, men har inte blött mer efter det, inte heller efter vul:et idag.

Första läkaren hämtade en till mer erfaren läkare som såg gulsäcken och mätte embryot slarvigt och sa att det låg mellan 2-3 och att jag skulle få missfall för jag hade fått ytterligare ett MA.

Behöver det vara så om jag är på 5+4? Är embryot även för litet efter den veckan?

• Svar på tråden Varit på vul 6+1(5+4) MA enligt läkare
  • Moorii

Nu är jag ingen expert, men är det inte lite väl tidigt i graviditeten för att komma med såna slutsatser? Vad jag vet så brukar man få ett nytt ultraljud inbokat kanske en vecka senare för att se hur det utvecklats. Du fick ingen ny tid?

• Hilda77

Jag gjorde vul i 5+3 eller 5+4. Då såg de inget foster. Bara en liten tom hinnsäck.

En vecka sebare var där ett foster med hjärta.

• Mammut

Tack för svar... <3 då behöver inte hoppet vara ute.

:)

Fick ingen ny tid där då jag har tid 1 juli hos privat gyn just för att fastställa graviditetslängden pga oregelbunden cykel. Det enda de sa om det var att då ser hon om du behöver skrapas eller om allt kommit ut.

Fast nog har de skrämt upp mej rejält men nu hoppas jag att kunna bevisa dem fel. Ska försöka släppa tankarna på det, om än lite svårt... så får tiden visa om Grodis växer och mår bra.

• Jag är bara jag

För tidigt för att yttra sig ö.h.t. VUL bör göras v.8 för ett klart och tydligt besked för då ska både foster och hjärta synas.

• Björckan

Jag gjorde VUL i 5+4 för att se så det inte var ett nytt utomkveds. Då såg man en hinnsäck på rätt ställe! Något foster mättes inte. Jag såg det inte ens men läkaren pekade på lite krafs i kanten av hinnsäcken och sa att det var det som skulle bli bebisen sedan. Idag är krafset en glad 5-åring. :)

• Mammut

Hej

Visst var allt ok där inne... min gyn mätte till att jag är idag 6+3 och jag såg även hjärtat slå. :)

Har varit en orolig och framför allt lång vecka. När jag fick höra att allt såg bra ut föll tunga stenar från mej och blev några tårar av lättnad och glädje.

Läkarnas domar är tyvärr inte alltid rätt...

Tack igen för svar. <3

• Moorii

Åh, vad skönt! Grattis :) nej, läkarna har verkligen inte alltid rätt, tur det i detta fall!

• halfmoon

Så skönt! Grattis! Jävla läkare till att va klumpiga!! :(

Jag var inne i v 5+6 då jag fick en brun blödning. Läkaren gjorde vul och såg inga hjärtslag och sa till mig att hon inte trodde att det var en levande graviditet (hade innan berättat att vi har ett MF och ett MA och har gjort IVF för vi kan inte bli gravida på egen hand).

Jag tänkte att det var kört igen när jag gick därifrån. Sen googlade jag och läste att det inte alls är säkert man ser hjärtslag så tidigt.

Jag fick en ny tid i v 6+5 och då var embryot där, mätte ok och hjärtat slog.

• Nykär15

Åh vilka underbara nyheter, grattis!! Har själv vart med om en missfallsdom vid tidigt VUL med dottern..men det gick med vägen så nu gör jag inga tidigare än 7+0...

Svar på tråden Varit på vul 6+1(5+4) MA enligt läkare