• kebabtallrik

Sova hela natten.

Vår grabb är nu 2.5 månad. Han somnar efter någon timmes skrikande och kämpande runt 22.00 på kvällarna, sen vaknar han runt 02.00 och 05.00 för mat för att sedan vakna för dagen mellan 07.00 - 09.00. 
    Tycker det funkar helt okej som det är nu, jag sover mellan 22 - 05 för att sedan låta frugan sova ostört mellan 05 - 11.00 innan jag börjar jobba. Dock ser vi fram emot lite vuxentid på kvällarna (hade grabben somnat 19 utan en timmes kämpande hade det varit gött) samt att kunna sova tillsammans igen. 

Vi är medvetna om att det kan ta ett tag till innan det händer men är bara intresserad av hur "det" hände för er? Gick det från en dag till en annan eller vad det en gradvis förbättring? Om det förstnämda, hur sov ert barn innan "det" hände? Hade vår grabb börjat skippa 02.00 matningen så hade ju saker blivit mkt lättare sömnmässigt=)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-06-25 21:29
    Och med "hela natten" menar jag nödvändigtvis inte att de aldrig vaknar på natten, men att de inte vaknar för mat. Med andra ord så räknar jag inte med 4åringar som kommer och kryper ner mellan föräldrarna t.ex.

• Svar på tråden Sova hela natten.
  • calabalic

Vill inte skrämma dig :) men vår son fyllde ganska nyss 1 år och han somnar fortfarande ca 22 efter nån timmes kamp, och vaknar oftast åtminstone 2-3 ggr/natt (ibland funkar det att bara söva om, ibland måste man ge mat), och sen vill han gå upp omkring 06. Han sover ca 1-2h mitt på dagen och vi har rutiner och har väl under året försökt "alla" knep. Han är helt enkelt en sån som inte behöver så mkt sömn och är lättväckt. Vuxentid har vi glömt bort hur det känns.

Det har åtminstone blivit bättre nu än det var tidigare. Första 3 mån kunde han enbart sova på mig, följande 6 mån somnade han mellan 23-01 och vaknade sen ca en gång i timmen o ville amma. Så om eran sover så pass hyfsat redan nu finns det nog gott hopp om att det blir riktigt bra sömn inom några månader!

Jag tror att ljuset och värmen påverkar nu också, blir kanske lättare för dem att somna tidigare när det mörknar tidigare på kvällen.

• Rosa Fluff

Tyvärr inget roligt svar från mig heller.. Älsta sov inte fören efter 2 års ålder och då enbart för att vi fick sömndroppar utskrivet.

Yngsta fyller 1 år strax och äter 1-2 ggr per natt. Ersättningsbarn. Vissa nätter sover han bra och vissa nätter (som igår) sover han skit och man är glad om man får 2 timmar sömn.

Jag saknar att sova med min man.. Vi tar varannan natt för att orka.

• fluu

Blev en gradvis förbättring. Dottern kunde bara sova på oss tills hon var runt sju månader, sedan bättre och bättre(dock vaknade hon mycket mer än er son och så har hon alltid somnat tidigt om kvällarna och vaknat tidigt om morgnarna) tills hon var 1,5 år och sov hela natten utan mat, men vaknar gör hon fortfarande och kommer över i vår säng.
    Allt blev så mycket mer hanterbart för att vi samsov. Och så här i efterhand(dock inte då, då var det skitjobbigt) så var 1,5 år inte speciellt lång tid och det är normalt för barn att vakna om nätterna.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    fluu skrev 2016-06-25 22:14:48 följande:
    Blev en gradvis förbättring. Dottern kunde bara sova på oss tills hon var runt sju månader, sedan bättre och bättre(dock vaknade hon mycket mer än er son och så har hon alltid somnat tidigt om kvällarna och vaknat tidigt om morgnarna) tills hon var 1,5 år och sov hela natten utan mat, men vaknar gör hon fortfarande och kommer över i vår säng.
    Allt blev så mycket mer hanterbart för att vi samsov. Och så här i efterhand(dock inte då, då var det skitjobbigt) så var 1,5 år inte speciellt lång tid och det är normalt för barn att vakna om nätterna.
    Dottern är 4,5 år idag.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Valkyria75

Vårt blev gradvis bättre. (Men då måste jag erkänna att er situation låter som rena drömmen för mig...)

När vår äldsta var ca 2 år började han sova i tvåtimmarsblock. Sen runt 3 så kunde han sova 4 timmar i sträck. Inte varje natt men oftare och oftare.

Nu är han 5 år och sover då och då en hel natt. Men nu när han vaknar så kommer han själv in till oss i sängen. Min man vaknar inte ens. Så nu fungerar det jättebra. Han somnar ca 20.30-21 på kvällarna, det tar väl ca 1.5 h. Så då får vi lite egentid innan det är dags att sova dessutom. Lyx :)

• ostpaj

Har en dotter som är 3. Hon började sova hela nätter när hon var 5 månader. Då hade hon fått in motoriken att få in fingrarna som hon sög på i munnen. Så hon skötte sig själv, typ. Bästa dotter är bara 3 dagar :D den sover inte hela nätter :p

• lövet2

De flesta av mina började sova hela nätter när de var ca 1 år gamla. Två av dem började vid 2 månaders ålder, och det gjorde de helt spontant. De övriga började sova hela nätter när jag slutade amma, vilket alltså var runt året.

• Jasmin Karlsson

Det gick gradvis. Första barnet sov hela natten utan mat vid ca 6 mån. (Fick ersättning).
    Andra barnet är nu 6 veckor och sover upp till 5-6 timmar i sträck men oftast 3-4 timmar i sträck (dygnet runt, får också ersättning)

• fjanten

Vår bebis är nu 6 månader och har haft hyfsat bra sömn sen han var 1,5-2 månader. Kring 1,5 vaknade han som ert barn, ca vid 03 och vid 06 och ville äta (men då såg vi alltid till att mata honom innan vi la oss med ersättning). Sedan kring 2 månader försvann 03-maten. Sedan började han vakna kring 08 vid tre månader.

Men, han har varit sjuk nyligen och hans magsäck har krymt lite, så nu vaknar han och äter en gång på natten igen eftersom han inte får i sig lika mycket mat.

Annars har det varit någon natt här och där då han vaknat och velat ha mat på natten.

• Lyran

Det är så olika! Mitt ena barn vaknar fortfarande ngn gång per natt, är 5 år. Vid ert barns ålder sov hon högst två timmar åt gången. Det har blivit bättre och bättre med åren. Hon har fortfarande stort behov av närhet.

Mitt andra sov hela nätter från första dagen, men vaknar nu kanske varannan natt, mkt sällan mer än en gång, är 2 år. Hon gillar att vara ensam.

När barnet inte längre ammas är det bra att turas om att sova i annat rum så att man då och då får en hel natts sömn. Det är viktigt för både den fysiska och den mentala hälsan.

Svar på tråden Sova hela natten.