• Fiffi85

Hjälp mottages på att få 10 månaders sova längre stunder nattetid. 5 min metoden?

Min son på 10 månader vaknar ofta på nätterna. Vill snutta en liten stund och sommar sen om. Jag skullw vilja vänja av detta men tycker det är svårt och vill ha tips på bra metoder. Han vill inte ha napp och han har sovit tillsammans med mej och sin 4 åriga syster i vår stora säng. Har en spjällsäng men den har han inte sovit i många gånger. 5 min metoden verkar en del tycka funkar bra och andra inte. Löste en artikel i dn att den inte är bra och kan leda till problem i vuxen ålder som tex svårt att lite på folk och svårt att släppa in folk nära. Vad tror ni?

• Svar på tråden Hjälp mottages på att få 10 månaders sova längre stunder nattetid. 5 min metoden?
  • malle88

Du kommer att få massor av åsikter nu om fem-minutersmetoden, men du får bestämma själv. Vi provade men avbröt för .vi klarade inte av skrikandet. Frågan är varför han vaknar så ofta?

När dottern var 10 månader vaknade hon mellan 4-6 ggr /natt för att snutta och jag höll på att bli galen. Så på bvc sa dem att hon vaknar av vanan (dvs hon behöver inte amma) och vi måste bryta den.

Så vi stoppade i henne massor med mat på dagen (så hon inte skulle bli hungrig) och bytte amning mot en flaska vatten. Efter tre nätter accepterade hon att amningen var slut. Efter en vecka vaknade hon ca 2 ggr/natt. Nu (1 år) vaknar hon oftast inte, nån gång ibland och då funkar vatten bra .

Så gjorde vi och det funkade bra (förutsatt att det är ok att sluta nattamma). Hon sover i egen säng men det borde gå bra för er om du bara har tajt tröja eller nåt så han inte.kommer åt att amma. Fast storasyster lär bli störd "/

• NollÅtta

Absolut inte 5 minuters metoden. Usch. Barnmisshandel

Vi fick tips om att sluta amma. Ett så stort barn behöver inte amningen längre. Sådet det gjorde vi när han var lite över 10 mån. Han sov mkt bättre efter det.

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • Litet My

Skulle väntat ut det och mjukt "puttat"i rätt riktning. Har 3 barn och aldrig använt skrikmetoder.

• Alexi

Absolut inte 5MM, det är barnmisshandel! Om du tror att det är snuttandet som är problemet, vänj av med det då (dvs sluta amma/nattamma). Annars hoppas på att det blir bättre med tiden.

• Ljunggren

Jag förespråkar inte 5-min metoden. Har själv blivit utsatt för ngt liknande min mamma var "envis med nappen" och "körde vagnen över tröskeln", "kunde ta hela natten" utan att ta upp mig. 

Nu när jag är mamma själv och läst på en del om anknytning och så har jag fått många svar på varför jag varit så otrygg i mitt liv. Troligtvis inte enbart av min hårda väg till att sova själv, men om du funderar på den "hårda" väg som det ändå är kanske det blir liknade "metoder" senare för att tvinga fram sådant som barnet ännu inte är moget för. Tyvärr har det varit så för mina föräldrar iaf.

Inget illa ment, alla föräldrar gör som de själv finner bäst. Tänk igenom det noga bara och ta ansvar för ev konsekvenser.
    Det gör dessvärre inte mina föräldrar utan det är "mitt eget fel att jag blivit som jag blivit" mina egna föräldrar har inget ansvar, jag var ju första barnet och därmed "ett experiment" som de uttrycker det.. 

Då jag har en 19 månaders vet jag att det är svårt, men försök håll ut! Kanske kan du och din man turas om? Kanske kan han sova med er son i ett annat rum och därav vänja honom av med suttandet? Kanske med hjälp av att han ger honom flaska? Min son slutade inte äta på natten förens för ett par månader sedan, men vaknar ibland och vill ha. Då nekar vi honom inte utan tänker att han kanske fått i sig lite för lite under dagen då han äter mkt själv nu. 

Lycka till! 

• Misscaswell

Jag sitter i samma sits och tänkte testa Jay Gordons metod. Har ju ingen egen erfarenhet av den än, men har hört bra saker. Den verkar mycket "snällare" än 5-minuters.

Svar på tråden Hjälp mottages på att få 10 månaders sova längre stunder nattetid. 5 min metoden?