Jag förespråkar inte 5-min metoden. Har själv blivit utsatt för ngt liknande min mamma var "envis med nappen" och "körde vagnen över tröskeln", "kunde ta hela natten" utan att ta upp mig.
Nu när jag är mamma själv och läst på en del om anknytning och så har jag fått många svar på varför jag varit så otrygg i mitt liv. Troligtvis inte enbart av min hårda väg till att sova själv, men om du funderar på den "hårda" väg som det ändå är kanske det blir liknade "metoder" senare för att tvinga fram sådant som barnet ännu inte är moget för. Tyvärr har det varit så för mina föräldrar iaf.
Inget illa ment, alla föräldrar gör som de själv finner bäst. Tänk igenom det noga bara och ta ansvar för ev konsekvenser.
Det gör dessvärre inte mina föräldrar utan det är "mitt eget fel att jag blivit som jag blivit" mina egna föräldrar har inget ansvar, jag var ju första barnet och därmed "ett experiment" som de uttrycker det..
Då jag har en 19 månaders vet jag att det är svårt, men försök håll ut! Kanske kan du och din man turas om? Kanske kan han sova med er son i ett annat rum och därav vänja honom av med suttandet? Kanske med hjälp av att han ger honom flaska? Min son slutade inte äta på natten förens för ett par månader sedan, men vaknar ibland och vill ha. Då nekar vi honom inte utan tänker att han kanske fått i sig lite för lite under dagen då han äter mkt själv nu.
Lycka till!