• ElisaC

Progynon

Jag gjorde min första IVF nyligen ochbfickntidigt missfall. Det har varit jobbigt psykiskt men även fysiskt. Läkaren i DK sa att jag skulle äta progynon från insättning och två veckor framåt. Läste att man kan få bröstcancer av det läkemedlet. Hur kul känns det. Min gyn i Sverige förstod inte varför jag skulle äta det. Är det någon här som har bättre koll än mig vad det ska vara bra för att äta efter insättning?

Jag mår allmänt skut efter IVF men spänningshuvudvärk, stel nacke, oförklarligt kliande osv. Är det vanligt? Jag har betalt för tre men min lust att göra fler försök finns knappt.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Progynon
  • Pimpinellan

Fattar inte heller vitsen efter IVF med egna ägg. Jag har tatt Progynon 7 omgångar, men det var ju vid ED när man måste ta det för att ta bort egen äl och bygga slemhinna. F.ö har jag aldrig hört om några risker med det.

• Marre22

Jag fick Progynon efter ET för att stödja slemhinnan och göra så att jag inte blöder så tidigt, har annars kort lutealfas

• ElisaC

Tack för svar! Jag ska kolla upp varför jag fick ta medicinen eftervinsättning. Det kan ju också ha framkallat missfall tänker jag då man absolut inte ska äta denna medicin om man är gravid. Det finnsven ökad risk för bröstcancer dessutom har jag läst

• Pimpinellan
    ElisaC skrev 2016-07-04 07:08:51 följande:
    Tack för svar! Jag ska kolla upp varför jag fick ta medicinen eftervinsättning. Det kan ju också ha framkallat missfall tänker jag då man absolut inte ska äta denna medicin om man är gravid. Det finnsven ökad risk för bröstcancer dessutom har jag läst
    Nu har du missförstått nåt alldeles fullständigt. Progynon tas till v.8-9 vid varje ÄD/ED så farligt som gravid är den verkligen inte. Snarare en nödvändighet just vid ÄD/ED för att kunna bli gravid. Vi är tusentals som tar Progynon varje år och jag har aldrig hört nån varna för den.
  • Marre22

Isf är det lika farligt att använda Lutinus...

Visst - läser man bipacksedeln så står det med som biverkan.

Men där jag går ger man Progynon rutinmässigt till personer med kort lutealfas eller spottings.

• lilsis

Det finns en ökad risk för bröstcancer vid flera års användning av östrogenpreparat. Den är liten och inget jag skulle bekymra mig över i samband med ivf.

Jag får tom ta de trots mor med hormonberoende bröstcancer.

• ElisaC

Hur jag har mått fysiskt och även psykiskt efter en IVF är helt sjukt.... Kliar fortfarande över kroppen (främst på födelsemärken) Känner en stelhet i kroppen och är enormt trött och sliten. Vad detta beror på vet jag inte. Jag har hittat en annan tråd här där man mer talar om risker med hormonmedicin.

Jag kanske är svag men känner mig inte sugen att gå på IVF nr 2 och tre. Endast 38% chans att föda barnet varje gång och denna smärta man går igenom... Plus att min magkänsla säger att det inte är så bra med alla dessa sprutor pch tabletter. Jag är en renlevnadsmänniska. Hela livet sätts på åaus när man håller på med detta.

Nu fick höra att jag äter progonyn efter insättning av ägg för att ägget ska fastna bättre i slemhinnan. Någon som hört det förut?

• lilsis

Progynon gör att slemhinnan blir tjockare och mer blodrik.

• ElisaC

Lilsis Tack för info! Förstår du varför läkaren gav mig progynom efter insättning? Kan en mer blodrik och tjockare slemhinna göra så att ägget fastnar lättare?

• lilsis
    ElisaC skrev 2016-07-09 20:21:03 följande:

Lilsis Tack för info! Förstår du varför läkaren gav mig progynom efter insättning? Kan en mer blodrik och tjockare slemhinna göra så att ägget fastnar lättare?

Ja och misstänker man östrogenbrist behövs det. Gör man stimulerad frysåterföring får man i princip alltid progynon någon vecka före insättning och äter även en bit in i graviditeten om man blir gravid.
  • ElisaC
    lilsis skrev 2016-07-09 21:50:56 följande:

Ja och misstänker man östrogenbrist behövs det. Gör man stimulerad frysåterföring får man i princip alltid progynon någon vecka före insättning och äter även en bit in i graviditeten om man blir gravid.

Tack då mycket för ditt svar ?
  • ElisaC

Lade till en gubbe och det blev ett frågetecken. Hm

Svar på tråden Progynon