• sparven

Ej immun mot röda hund, resa till Spanien?

Hej! Jag har precis plussat och är i vecka 5. Tyvärr är jag inte immun mot röda hund (vaccinet biter inte på mig) och vi har en inplanerad resa till södra Spanien om 2 veckor! Är det någon som vet huruvida stor risken för smitta är i Spanien? Information om deras vaccinationsprogram etc? Jag är medveten om riskerna vid tidig graviditet varför jag undrar om någon har info om just Spanien.

• Svar på tråden Ej immun mot röda hund, resa till Spanien?
  • sparven

Ok, tack för svar men jag undrar fortfarande över smittorisken i Spanien. I Sverige är den ju väldigt låg och speciellt sommartid. Jag befinner mig i Sverige och är det samma förutsättningar i Spanien kan jag ju vara lika utsatt här som där. Någon som vet mer om just Spanien?

• Holma

Jag skulle inte åka utomlands över huvud taget för risken finns alltid överallt

• viseversa

Men ska du bo på en turistort? Eller bo med lokalbefolkningen? Har dock betydelse. Jag hade åkt om jag var du. Röda hund är inte jättevanligt.

• Kerubmamman

Röda hund smittar genom dropp- och kontaktsmitta och Spanien har dessutom väldigt låg andel fall. Så jag tror risken är mycket låg så länge som du inte umgås med spanska barn. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • sparven

Hmmm ja, svårt att säga. Min son kommer definitivt umgås med spanska barn och vi har hyrt en lägenhet i Malaga som ju inte är en turistort per definition. Svårt! Jag ska ringa vaccinationsrådgivningen och även försöka få tag på en barnmorska (ska ändå skriva in mig). Klart jag inte vill riskera ngt men är risken lika hög som hemma finns det ingen anledning att ställa in. Här hemma får man ju hänga på diverse lekland och museum när vädret är såhär ://!

• Kerubmamman
    sparven skrev 2016-07-10 12:50:03 följande:
    Hmmm ja, svårt att säga. Min son kommer definitivt umgås med spanska barn och vi har hyrt en lägenhet i Malaga som ju inte är en turistort per definition. Svårt! Jag ska ringa vaccinationsrådgivningen och även försöka få tag på en barnmorska (ska ändå skriva in mig). Klart jag inte vill riskera ngt men är risken lika hög som hemma finns det ingen anledning att ställa in. Här hemma får man ju hänga på diverse lekland och museum när vädret är såhär ://!
    Här finns lite statistik, jag skulle kunna tänka mig att förekomsten är större bland invandrare/flyktingar som kommer från områden med låg vaccination/större smittorisk.  http://ecdc.europa.eu/en/healthtopics/rubella/epidemiological-data/Pages/latest-surveillance-data.aspx

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • sparven

Stort tack för länken! 2 rapporterade fall i hela Spanien 2015/2016, känns bättre. Jag ska ändå prata med BM och se vad de rekommenderar också.

Svar på tråden Ej immun mot röda hund, resa till Spanien?