• Knasig

Trött och orkeslös

Hej,

Är gravid i vecka 8 (7+3). Mina graviditetssymtom består av molvärk, ett svagt konstant illamående och trötthet. Men jag är så otroligt trött! Någon mer?

Jag äter alla mina mål mat inklusive mellanmål, jag promenerar i ca 1h om dagen till/från arbetet och jag sover ca 8h varje natt. Dessutom är jag helt slut när jag kommer hem från jobbet (kontorsjobb) och sover då ca 2h varje dag.

Någon som har tips på vad jag kan göra för att inte vara så trött och få mer energi? Jag känner mig verkligen helt orkeslös. Jag orkar ingenting om dagarna!

• Svar på tråden Trött och orkeslös
  • Moorii

Det är vanligt att vara så trött i början, går inte göra så mycket åt tyvärr, mer än att ta en tupplur på eftermiddagen som du redan gör. Jag var helt däckad mellan vecka 7 och 14! Men det går över iallafall, som tur är :)

• Fru Ve

Under min första graviditet var jag så otroligt trött. Kämpade för att hålla mig vaken på jobbet. Somnade på bussen hem. La mig ofta så fort jag kom hem och kunde sen sova tills jag skulle till jobbet nästa dag! Det var så mellan v.6 - v.11 i alla fall om jag minns rätt. Tror inte man kan göra så mycket eftersom kroppen reagerar på graviditetshormonerna. Du får tänka att det är övergående. Både trötthet och ev. illamående brukar bli bättre i v.10-12.

• Knasig

Tack för era svar! Glad

Ja, jag vet väl att det egentligen inte finns något mirakelmedel mot tröttheten... Men hoppet är det sista som överger grodan! Flört

Det är väl bara att sova på så får jag hoppas att orken kommer så småningom... Glad

• Fru Ve
    Knasig skrev 2016-07-11 21:52:54 följande:

Tack för era svar! Glad

Ja, jag vet väl att det egentligen inte finns något mirakelmedel mot tröttheten... Men hoppet är det sista som överger grodan! Flört

Det är väl bara att sova på så får jag hoppas att orken kommer så småningom... Glad

Det gör den! Räkna ner till vecka 12 ska du se att det ger med sig. Det positiva med att ha mycket jobbiga symtom som trötthet och illamående är att det brukar vara ett bra tecken på att den lill* mår bra där inne! Försök tänk på det!
  • Anonym föräldraledig

Orken brukar komma tillbaka, men det skulle kunna vara så att du har järnbrist, det kan göra en tröttare. BM brukar kolla upp det på inskrivningen.

• Knasig

Tack för tipset ang. järnbrist! Ska be BM kolla upp detta vid inskrivning. Glad

Svar på tråden Trött och orkeslös