• kebabtallrik

När blir det mer nattimmar?

Hej,

Vår grabb är nu snart 3.5månad gammal. Han har sista månaden sovit ganska bra på nätterna, säkert över genomsnittet för den här åldern. Han brukar somna runt 21:00 - 21:30 och vakna för mat någon gång runt 2:30 +/- 30 min. Vaknar för dagen brukar han göra runt 5:30 - 6:30. Natten till idag sov han 21:00 till 5:30, vilket var första gången han sov vad som jag definierar som hela natten (8h).
    Kan dock tycka att ca 8h total nattsömn är ganska lite för honom? Eller är det normalt vid den här åldern? Menar inte att gnälla, finns så många som har jobbiga nätter, men borde han inte snart börja dra öka på nattsömnen och minska antal timmar han sover på dagen? Just nu sover han kanske 5-6 timmar utspritt under dagen.

• Svar på tråden När blir det mer nattimmar?
  • MyDestiny

Han sover troligtvis mycket på dagen.
    Barn är såklart extremt olika men först vid 8-10 mån sov mitt barn 19-06 och två sovpass på dagen.
    Strax innan 1 år 19-07 med en middagsvila.

• Bertram

Jag har inte sovit en hel natt på fyra år

• Losan

Mellan 0-4 månader sov min dotter som bäst med två uppvak/natt sen blev det bara sämre fram tills nu igen vid 11månader då hon åter är tillbaka på två uppvak/natt ibland bara ett.

• MyDestiny

Ja alltså uppvak förkommer givetvis, men tänkte mer på totala antal timmars nattsömn som ts frågade om.

• mammalovis

23.30-07.00 är vanligt här, han är 9 månader nu. Men just nu kan han vakna och äta 3 gånger och skrika till minst lika många. Vissa nätter startar tidigare, andra varar längre, men ovanstående är en sovfas.

En period var han nattvaken en timma vid 3, det var surt. Så sömnen kommer variera mycket under hela första året. Sedan finns det bebisar som sover exemplariskt, men de tror jag är få. Det är så mycket som händer, de börjar se mer, får ändrat rörelsemönster som rulla, krypa, resa sig, gå, nya tänder kommer, magen tjorvar lite o s v.

En bra bebisnatt d v s en hel natt definieras som att bebisen sover 5 timmar i sträck utan uppvak, det hade vi också en period, det var toppen att få sova till 4, då var jag betydligt piggare.

• Panda88

Vår son sov från 19 till mellan 7-8 från första natten. Första månaden vaknade han runt elva och runt tre och ville äta men har sen dess sovit hela natten. Vet inte om det är "normalt" för ett spädbarn att sova så länge på natten men vi klagade inte ;)
    De kvällar när man var iväg och han därför inte kunde somna så tidigt utan kanske somnade för natten vid 21 tiden upplevde vi att han var extra trött och grinig dagen efter så han behövde nog sina 12 timmars sömn.

Är nog väldigt olika från barn till barn.
    Min dotter var likadan, hon somnade för natten vid 17-18 och sov hela natten till 6-7 nånting.

• Iowhannah

Vi fick ingen hel natt förrän sonen var ca sex månader, men från 3,5 månader hade han bara ett uppvak runt 03 för att äta och sen somnade han om ganska snabbt.

Som nån skrev så sover er son ganska mycket på dagen, så 8 timmar kanske räcker för honom. 8 plus 6 är ju ändå 14 timmar per dygn. Låter helt normalt tycker jag.

Sen så kommer det alltid perioder då de sover sämre och vaknat tidigare osv. De senaste nätterna har vi väckts av gråt runt 02 och sedan har han varit redo att gå upp vid 04-0430 (normalt för honom har tidigare varit runt 06). Förmodligen (och förhoppningsvis) är det den nya tanden som ställer till det.

Jag har t o m börjat skjuta på nattningen i ett desperat försök att få sova längre på morgonen...

Svar på tråden När blir det mer nattimmar?