• siri24

ivf utan hormonbehandling

Hej! jag har en liten fundering, är väldigt rädd för cancerrisken som finns med hormonbehandlingen, så jag undrar om det någonstans finns chans att man får göra en ivf utan hormoner? jag har alltid regelbunden mens och dom har sagt att jag har jättebra ägglossning, är mannens spermier som är vårat problem. 

har provat ringt kliniken och massa ställen, men är semesterstängt överallt därför jag vänder mig till er och hoppas att någon har erfarenhet eller tips om detta! 

skulle vara tacksam för svar, har letat runt och läst så jag är helt snurrig och är såå orolig, vill inte skaffa barn för att sen få cancer och inte få vara med när dom växer upp! {#emotions_dlg.flower}Hjärta

• Svar på tråden ivf utan hormonbehandling
  • Jasmin Karlsson

Hur hög är cacerrisken?
    Vid IVF tar man hormoner som gör att du får massor av äggblåsor, man plockar sen ut dem och lägger ihop med spermier. Det är inte alla ägg som sen utveckas till embryon. Om man skulle göra det utan hormoner har du ju bara ett ägg i en cykel och chansen att det skulle lyckas med det ägget är så liten att man inte gör hela proceduren bara för ett ägg.
    Om det är spermierna som är få eller långsamma kan man prova insemination istället.

• Anonym (Mia)

På Sophiahemmet i Stockholm kan du göra IVF i lättstimulerad cykel eller i naturlig cykel (ägglossningssprutan kommer du inte ifrån). Tror det kan vara ett alternativ för er om det är mannens spermier som spökar. Din ålder spelar naturligtvis in. De har nog sommarstängt, men gå in och läs på deras hemsida!

• Cyanea

Det låter inte som en bra idé. Det är ett ganska stort ingrepp att gå in och ta ut äggen och det är långt från en garanti att det blir något av det enda lilla ägget som mognar. Jag har bra och många ägg, de fick ut 15 stycken men av dem blev "bara" 7 befruktade och endast ett blev ett barn - och det var ren tur. Det hade lika gärna kunnat bli noll. Ju fler bra ägg man kan plocka ut ju större chans att det leder till graviditet. Kanske går de med på det, vad vet jag, men det går ju snabbt att förbruka sina landstingsbekostade försök om man inte ens får flera chanser per plock. 

Sen vete fåglarna om det verkligen är så farligt att genomgå behandlingen. Det mesta är cancerframkallande, mer eller mindre. Relativt nya studier visar t.ex. att antioxidanter (bl.a. vitamin C) accelererar cancertillväxt rejält, men det betyder ju inte att man ska sluta äta dem. Kött ökar risken för tarmcancer. Sol ökar risken för hudcancer. 

Var och en gör ju som den själv vill, men vill man gärna ha barn kanske det är värt risken att få mer än något enstaka IVF-försök. IVF är lågt ifrån en garanti att få ett barn. 

• Yonne

Beroende på hur stort problem din man gar ni har kanske inseminationer vara värt att testa. Sophiahemmet i Stockholm gör rätt många inseminationer och 15 till 20 procent blir gravida och får barn efter 3 inseminationer jämfört med 70 procent cirka efter 3 ivf. Är man rädd för hormoner kan det ju vara värt att pröva. Annars finns det ju ivf i naturlig cykel men då får man räkna med att det inte alls är säker att det fungerar och att man måste testa i många cykler. Äggutplocknig är ju ganska avancerat ingrepp. Lycka till!

Svar på tråden ivf utan hormonbehandling