• MeAndBaby

Ko-kunniga, får en kalv ha det såhär?

Får en bonde ha en liten kalv ståendes inne i spilta, fastsatt i kort kedja runt halsen, dessutom med pigg (antar att piggen trycks in mot halsen om kedjan spänns)? Såg detta idag då jag besökte en liten bondgård. I spiltan brevid stod en ungtjur fastsatt i nosring.

• Svar på tråden Ko-kunniga, får en kalv ha det såhär?
  • Tecum

Om en kalv är under 6 månader får det inte bindas upp utan ska gå lös i box. Ungtjurar får inte bindas i nosringen mer än tillfälligt

• MeAndBaby

Kalven hade kvar ett enormt sugbehov märkte man när man sträckte fram handen. Hur länge har de det? Vet inte hur stor en 6-månsderskalv är, men jag tyckte den såg liten ut...

F ö har jag aldrig fattat varför en del har kedjor på kor över huvudtaget, är en grimma liksom nymodigheter? Och denna kedja likt ett stackelhalsband (fast med färre piggar) på en liten kalv som knappt kunde röra sig, kändes inte bra.

• Tecum

Låter som att kalven var klart under sex månader.
    Att binda upp en ko permanent  i grimma är ingen bra idé. Den sitter ganska fixerad och det blir liksom valkar eller rentav skavsår av grimman. Kor ska bindas runt halsen men det vanliga är att man använder en rem, kedjor är historia. Och kedjor med piggar har jag aldrig sett...

• viseversa
    viseversa skrev 2016-07-20 21:34:58 följande:

Låter inte okej nej. Hade nog nämt detta om jag var du.

Anmält inte nämt.
  • Tecum
    viseversa skrev 2016-07-20 21:53:11 följande:
    Anmält inte nämt.
    Kolla en gång till först så det inte var något tillfälligt, djur som skulle flyttas eller så.
  • MeAndBaby

Ägaren till djuren är en äldre man (70 kanske), som antagligen har hållt sina kor såhär så länge han kan minnas. Alltså ingen som skulle lyssna på någon ang hans djurhållning. Vet att man kan göra en anonym anmälan till Länsstyrelsen, men vet inte ens adressen. Får spåna lite på detta kanske...

Svar på tråden Ko-kunniga, får en kalv ha det såhär?