• siri24

ivf med naturlig cykel?

Hej! har precis påbörjat en ivf men är så väldigt rädd för alla hormoner jag måste stoppa i mig! har nu läst runt lite och hört talas om något som heter ivf med naturlig cykel? någon som har erfarenhet av det? tar man inga eller färre hormoner än vid "vanlig ivf"? i vårat fall är det mannens spermier som är få, jag har jättebra ägglossning är det någon som vet vart och vilka som får göra ivf med naturlig cykel? 

• Svar på tråden ivf med naturlig cykel?
  • augustibebis2016

I det korta protokollet - vilket jag antar att du menar? - så stimulerar man med hormoner (sprutor) från första mensdagen. Under tiden gör man kontroller för att se hur äggblåsorna växer till sig. När man stimulerat ungefär halva tiden börjar man ta "stoppande" sprutor för att inte ägglossa i förtid. När det är dax att gå vidare slutar man med de stoppande sprutorna och tar istället en äggmognadsspruta. Typ 12 timmar senare plockar man ut äggen och försöker befrukta dem.

Den här processen tar väl som mest två veckor.

I det långa protokollet försätts kroppen i klimakteriet innan man börjar stimulera fram äggblåsorna. Den processen kan jag inte redogöra för.

Hur man än gör så meckar man med hormoner och det påverkar. Jag har gjort korta två eller tre gånger - kommer inte ihåg längre :P - och tycker det varit rätt smidigt.

• augustibebis2016

Eller nä. Du frågade inte efter korta. Jag googlade - i naturlig cykel är tydligen att försöka fånga upp din naturliga ägglossning och ta det enda ägg som du naturligt producerat.

• Vickan I

Ofta gör man väl bara FET i naturlig cykel i så fall, inte hela IVF:en.

• siri24

Tack för svar ???? ja, precis det jag var lite nyfiken över var om man gjorde i naturlig cykel om man inte behövde ta alla hormoner, jag är nu pågång med långa metoden och alla hormoner skrämmer mig! Tänkte om det fanns någon annan utväg, för att slippa hormoner men ändå få sitt efterlängtade barn! ????

• Yonne

Med ivf i naturlig cykel får du på höjd ett kanske två embryon, tyvärr. Då tar man ju ut de ägg som bildas i den cykeln. Sophiahemmet i Stockholm gör detta ibland. Du skulle kunna testa att höra med dem efter sommaren. Annars kan insemination med partners eller donerade spermier vara ett alternativ om man är rädd för hormoner. Jag hoppas att du lyckas med ivfen. Egentligen tror jag inte det är farligt med ivf. Hade det varit det hade de ju inte fått göra den behandlingen. Lycka till!

• siri24

tack snälla alla för svar, blir så glad och tacksam! jag hoppas inte att ivf är farligt pga hormonerna man tar, skulle tro att det blir vårat alternativ tillslut.. men jag ska absolut höra med sophiahemmet, gör dom inte ivf med naturlig cykel på alla, måste det finnas vissa speciella orsaker till att man ska få tillåtelse att genomgå det? 

Svar på tråden ivf med naturlig cykel?