• Anonym (Arbetslivet)

Folk i arbetslivet som medvetet försöker stressa andra till förtal.

Folk i arbetslivet som medvetet försöker stressa andra till förtal. Har ni träffat på många såna? Jag träffar på dom väldigt ofta nu för tiden... Man undrar vart världen är på väg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-25 12:39
    Till exempel varje ord jag tog så sa den andra personen: Mm, mm, mm, mm, mm, mm

Så här kan det se ut:

Jag - Kan
    H- Mm
    Jag - man
    H- Mm
    Jag - göra
    H- Mm
    Jag - så
    H- Mm
    Jag- här?
    H- *Svarar inte på frågan*

• Svar på tråden Folk i arbetslivet som medvetet försöker stressa andra till förtal.
  • blairw

Även med tillägg fattar jag fortfarande inte vad du menar?

• Anonym (Arbetslivet)
    Fiona M skrev 2016-07-25 12:44:58 följande:

Eh, va?

Hur är det med läsförståelsen?
  • Anonym (X)

Pratar du extremt långsamt eftersom personen måste inflika "mm"?

Hur är det förtal?

• huskur
    Det tar i normala fall ungefär en sekund att säga "Kan man göra så här?" Du måste nog tala om här om det var så att du inte sa hela den där meningen i ett svep till "H". Annars är det rätt omöjligt att förstå vad du menar med ditt inlägg här. 
  • nnnnnnnn

Förstår inte heller vad du menar.
    Menar du att den andre personens mmm-ande skulle stressa dej till att brusa upp och säga något olämpligt om denna person, så att andra hör? Eller på vilket sätt skulle du/den andre prata skit om den andre?

Förtal är ett brott som innebär att sprida uppgifter om någon, som typiskt sett räcker för att utsätta personen för andras missaktning.

• KaSaM

Om du blir stressad handlar det inte oftast om din omgivning utan om hur du själv hanterar din omvärld. Om du blir stressad av att andra säger mm eller liknande i en vanlig konversation så behöver du hitta metoder och vägar för din egen hanterbarhets skull. Förtal har inget med din ts att göra.

• Anonym (Arbetslivet)
    Anonym (X) skrev 2016-07-25 12:53:13 följande:

Pratar du extremt långsamt eftersom personen måste inflika "mm"?

Hur är det förtal?

Jag pratar som en helt vanlig människa, inget extraordinärt.

Att stressa någon annan kan leda till att man säger något som inte stämmer 100% eftersom man inte får tid att prata i lugnt och ro... Kolla med någon retorikexpert.
  • Anonym (Arbetslivet)
    Butterscotch skrev 2016-07-25 13:29:24 följande:

Vet du vad förtal betyder?

Vet du?
  • Butterscotch
    Anonym (Arbetslivet) skrev 2016-07-25 16:37:28 följande:

Vet du?

Absolut. Definition finns t ex i inlägg 9 ovan. Du behöver inte gå runt och snacka skit om folk bara för att du tycker att de stressar dig när du ska säga något. Och jag tvivlar på att det skulle vara en medveten gärning från deras sida att stressa dig till att göra det. Det vore ju jättekonstigt.
  • Anonym (L)

Jag tror inte att det är särskilt vanligt att bli stressad av folk som hummar. Det är ju något man gör för att visa att man lyssnar, inte för att få personen som pratar att skynda sig. Försök att ignorera hummandet och säg det du tänkt säga! Svårt kanske, när man väl börjat att störa sig på det. Men om du har i bakhuvudet att personen inte menar något illa så kan du nog lyckas med lite träning.

Svar på tråden Folk i arbetslivet som medvetet försöker stressa andra till förtal.