• Hellen28

tre missfall - gravid igen. tips, erfarenheter?

Hej,

Först och främst vill jag säga Grattis till alla er som nu plussar efter era MF och MA. Men jag tänkte be om er expertis då jag tror jag själv kanske fått ett MA nu i vecka 5 .. eller 4 + 5 ? vet inte hur man räknar, men jag skulle iaf haft mens i tisdag!

Jag hade tidigare - dagarna vid mens - alla symptom för graviditet (och plussade) men de har liksom mattats av nu.Igår hade jag fortfarande lite molvärk, törstig, lätt huvudvärk, ont i svanken och förbaskat ömma bröst och bröstvårtor.
    Men det började med att jag igår eftermiddag inte kände mig särskilt gravid längre. Är inte illamående, inte yr och jag vet inte. Bara svag molvärk som jag haft alla andra dagar.
    Någon som upplevt/upplever att symptomen kan trappas av istället för att öka? Funderar på om det var den stora omställningen i början som gav mig rejält med symptom men som nu ligger på en "bra nivå"... Eller betyder detta MF/MA?

Tidigare var det:

Slutet av förra veckan - överdrivet sugen på mat och åt oftare än jag brukar (inget jag tänkte på då) började får ömma bröst (vilket jag alltid får) men upplevde även yrsel.
    Måndags - Gick hem tidigare från jobbet på grund av illamående, yrsel och koncentrationssvårigheter. Sa till min kille att "Det känns fasiken som jag har en melon i magen, så menssvullen är jag" Började bli extra törstig och var hård i magen.
    Tisdag - fortfarande ömma bröst, törstig, kissade lite oftare, hård i magen, lätt mensvärk men ingen mens och fortfarande yr. Sex på kvällen.
    Onsdag - mensvärk men ingen mens. Tog ett test på morgonen och det visade ett tydligt extra streck!
    Torsdag/fredag morgon: mycket vatten, brösten/bröstvårtorna blev ömmare, lätt molande värk ibland, molande värk i svanken, irriterad, gasig i magen, otroligt törstig, mindre yrslig och illamåendet avtog.

Någon som upplevt detta och som varit lyckat gravid eller är det MF/MA? jag har inga blödningar alls, inte ens pyttelite rosa/brunt.
  • Hellen28
    KattenH81 skrev 2016-10-09 16:04:22 följande:

Hellen28 - jättesvårt att säga. Så länge du inte har någon färgad flytning eller blödning kan du nog vara lugn. Det jag gjort för att ha lite "kontroll över situationen" är att jag testat CB digital några ggr för att se att veckorna ökar som de ska. I övrigt finns inte mycket att göra som jag kan komma på!

Ja, det är ju så individuellt. Det enda positiva är att jag nu för bara en timme sedan började må lite illa igen.
    Nä, inga färgade flytningar så långt ögat kan nå, så det är positivt!
    CB digital - är det ett vanligt graviditetstest eller är det något som mäter HCG-nivån? 

Såg att du hade några MF i bagaget, verkligen tråkigt :( Hoppas det är din tur snart och att det går vägen för dig. 

• Hellen28
    elisa san skrev 2016-10-10 16:45:15 följande:

I mina 3 MA så har jag alltid fått någon brun flytning någon gång runt v 6 och sen har det känts som att symtomen har avklingat. Det har varit stor skillnad mot denna gången då symptomen som illamående, trötthet, huvudvärk, törstig snarare ökade under de första veckorna. 

Däremot så ökade det inte konstant i början, utan det var rätt försiktigt först, så kom det igång sen runt v 6-7. Man det har gått lite upp och ner med symtomen, så jag tror inte du ska bli orolig bra för att du mår bättre några dagar. Men jag vet hur lätt det är, man vill ha "bevis" hela tiden, mår man inte illa blir man ledsen, osv. 

Jag tror som de andra skriver att det finns inte mycket du kan göra så tidigt än att vänta. Jag har sett till att få tidiga ultraljud eftersom mitt första fick jag veta först i v 12 och det dog typ v 6 trodde dom. Så sen har jag gått på ultraljud runt v 8 för att se om det varit något. Men det är inte alltid mödravården har tid med en, det är definitivt värt att gå privat då för att få lite lugn i själen om man är mycket orolig. Jag tror det är bra att vänta till v 8, då får man ett rätt säkert svar direkt. Många som går tidigare verkar få rätt oklara svar och sen behöva göra fler ultraljud. Men det kanske beror lite på vart man gör det, jag vet inte. 

Jag hoppas det går bra för dig! 

Ja, det är som du säger, att man vill ha bevis på att man faktiskt fortfarande är gravid!

Ja, jag får ringa imorgon, då är jag enligt graviditetskalendern i vecka 6. Eller räknar man från ÄL?!? För då är jag i vecka 4 imorgon...
Svar på tråden tre missfall - gravid igen. tips, erfarenheter?