• elisa san

tre missfall - gravid igen. tips, erfarenheter?

Hej!

Ja/vi har haft tre missfall under de senaste två åren. Egentligen fyra om man räknar med ett väldigt tidigt. I våras efter det senaste missfallet utreddes vi på Sahlgrenska, men de hittade ingenting som verkade onormalt. De tog även kromosomtester (efter en hel del tjat) och de var också normala. 

Nu har jag precis plussat och det känns så otroligt konstigt. Jag är liksom inte ens glad, det känns mest som att,"jaha, nu är det den här karusellen igen, två månaders oro, tjafs för att få ultraljud och sen besked om en avstannad graviditet och efterföljande jobbig cytotecbehandling..."
    Men jag vill våga vara glad, jag vill våga hoppas! Finns det någon fler som är i samma situation, eller har varit med om det här. Oavsett hur det gick sen, hur tog ni er igenom de här första månaderna? Jag är bara i v 5, så det dröjer åtminstone 3 v till besked. Det låter ju så lite, men känns som en evighet...  Jag vill inte hamna i total oro och ångest som det var förra gången, oavsett utgång så vill jag våga hoppas. Är det någon som har några tips? Erfarenheter? Och tips om hur man kan leva så man åtminstone slipper tänka att det var ens eget fel. 

• Svar på tråden tre missfall - gravid igen. tips, erfarenheter?
  • elisa san

Ja, det verkar ha hjälpt många. Efter första missfallet använde jag det vid de två efterföljande, och det tredje även lågdos acitylsalicylsyra, men det blev som det blev ändå.
    Vad härligt att det har fungerat för dig! Hur mycket smörjer du dig med varje dag? Har du testat hormonnivåerna eller är det en chansning som har fungerat?

• elisa san

OK, vad intressant. Jag har köpt progesterall och på tuben har det stått att man ska ta en klick som en ärta eller kikärta morgon och kväll. 80 ml är ju en fjärdedels tub varje dag. Är du säker på att det är det du tagit, eller har du använt ett annat märke? 
    Tack för att du svarar, man vill ju verkligen hitta ett sätt att få det att fungera. 

• elisa san

Det är alltid lika underbart att höra att det kan gå bra och att det går bra för andra efter en massa tråkigheter. Stort grattis till er! Och tack för ditt svar, varje historia hjälper på något vis. Man känner sig lätt väldigt ensam när alla ens vänner har "normala" liv där ett graviditetsbesked är ett stort glädjebesked sm betyder att de ska ha barn. 
    Just nu satsar jag egentligen bara på att ta det lugnt, inte bli stressad och orolig utan bara försöker säga mig att livet är som det är, det här är något jag inte styr över utan jag kan bara glida med och hoppas det går vägen. 

Tack för att du delade med dig! 

• elisa san

Hej!

Jag har nu nått v 15 + 4 och fram till si måndags har det varit underbart, jag har börjat slappna av och våga njuta och till och med planera lite. Sett den på ul v 10+3 och 13+ 2. Nu har jag fått en ny tid för ul nästa vecka eftersom jag fått en ljusbrun flytning och är jätteorolig. Det är så det har visat sig de andra gångerna. Så det känns fruktansvärt nervöst. Jag klamrar mig fast vid att det gått så mycket bättre den här gången, innan har de avstannat runt v 6-7 och nu levde den och sträckte på sig och var underbart i v 14. Men ändå, svårt att undkomma tankarna. Eller snarare drömmarna, jag drömmer mardrömmar om missfall på nätterna. 

Men annars har det gått bra. Jag hade ju inga anmärkningar på utredningen, ibland önskar jag nästan att det varit något så man hade någon orsak. Nu när du får ordning på dina sköldkörtelnivåer så kommer det säkert gå finfint nästa gång! Hur har dina missfall sett ut om man får fråga?

• elisa san

I mina 3 MA så har jag alltid fått någon brun flytning någon gång runt v 6 och sen har det känts som att symtomen har avklingat. Det har varit stor skillnad mot denna gången då symptomen som illamående, trötthet, huvudvärk, törstig snarare ökade under de första veckorna. 
    Däremot så ökade det inte konstant i början, utan det var rätt försiktigt först, så kom det igång sen runt v 6-7. Man det har gått lite upp och ner med symtomen, så jag tror inte du ska bli orolig bra för att du mår bättre några dagar. Men jag vet hur lätt det är, man vill ha "bevis" hela tiden, mår man inte illa blir man ledsen, osv. 

Jag tror som de andra skriver att det finns inte mycket du kan göra så tidigt än att vänta. Jag har sett till att få tidiga ultraljud eftersom mitt första fick jag veta först i v 12 och det dog typ v 6 trodde dom. Så sen har jag gått på ultraljud runt v 8 för att se om det varit något. Men det är inte alltid mödravården har tid med en, det är definitivt värt att gå privat då för att få lite lugn i själen om man är mycket orolig. Jag tror det är bra att vänta till v 8, då får man ett rätt säkert svar direkt. Många som går tidigare verkar få rätt oklara svar och sen behöva göra fler ultraljud. Men det kanske beror lite på vart man gör det, jag vet inte. 

Jag hoppas det går bra för dig! 

Svar på tråden tre missfall - gravid igen. tips, erfarenheter?