• Anonym (IVF tjejen)

Frågor ang IVF

Hej!

Jo jag har frågor kring hur många gånger måste man lämna in sperma?

Min man har lämnat in sperma prov innan remissen skickades iväg och nu ska han lämna sperma prov vid första besöket. Måste han lämna sperma igen när det blir äggplockning? Hur många gånger fick din man/sambo lämna sperma?

Vi ska till Sahlgrenska sjukhus och göra IVF.

• Svar på tråden Frågor ang IVF
  • Hejmennej

Ja, vid äggplock så måste spermaprov lämnas. Vi utreddes på Sahlgrenska också och skrev egenremuss. Min man fick lämna ett spermaprov vid utredningen, sedan vid varje äggplock.

• Anonym (Tre)

Tre gånger. Vid utredningens start. Sedan en kort tid efter för att de skulle se om resultatet ändrats (min man har väldigt få spermier) och sedan vid äggplocket.

• Anonym (IVF tjejen)

tack så mycket för era svar!

Jag trodde att det inte behövdes lämna in vid varje äggplock. Jag har ju aldrig gjort en IVF så har ingen aning om hur det funkar. Då vet jag det :)

Anonym (Tre) skrev 2016-07-28 17:55:21 följande:

Tre gånger. Vid utredningens start. Sedan en kort tid efter för att de skulle se om resultatet ändrats (min man har väldigt få spermier) och sedan vid äggplocket.

Min man hade tydligen för få spermie när han gjorde sitt första sperma prov innan remissen skickades iväg till IVF.
    Hur gick det för er? Fick han göra något annat för att få fler spermier?
  • Cyanea

Kan bara instämma med tidigare inlägg. Min man lämnade två prov vid utredningen (mer än ett eftersom det första provet avvek så kraftigt från normala värden) och sen när äggen plockades. 

Min man fick inte göra någon åtgärd för att få fler spermier. Istället fick vi göra IVF med metoden ICSI. Då väljer en labbtekniker ut de finaste spermierna (de som ser mest normala och levande ut) och injicerar rakt in i äggen (en spermie per ägg). 

• Anonym (IVF tjejen)
    Cyanea skrev 2016-07-28 21:04:31 följande:

Kan bara instämma med tidigare inlägg. Min man lämnade två prov vid utredningen (mer än ett eftersom det första provet avvek så kraftigt från normala värden) och sen när äggen plockades. 

Min man fick inte göra någon åtgärd för att få fler spermier. Istället fick vi göra IVF med metoden ICSI. Då väljer en labbtekniker ut de finaste spermierna (de som ser mest normala och levande ut) och injicerar rakt in i äggen (en spermie per ägg). 

ok, tack så mycket svar :) Får bara hoppas att det går vägen för oss. Är lite orolig över min man spermier, hoppas dom klarar av göra sitt jobb men det åter står och se när han lämnar in spermier igen.
  • tulip79

Vi gjorde också provrörsbefruktning via isci då sambon har för få spermier. Vid varje äggplock lämnade han spermier, samt vid själva utredningen. Vi har nu två fina barn; sonen fick vi efter 3 äggplock och 9 återföringar. Dottern fastnade på första syskonförsöket (samma äggplock som brodern). Lycka till

• Cyanea
    Anonym (IVF tjejen) skrev 2016-07-28 22:40:46 följande:
    ok, tack så mycket svar :) Får bara hoppas att det går vägen för oss. Är lite orolig över min man spermier, hoppas dom klarar av göra sitt jobb men det åter står och se när han lämnar in spermier igen.
    Det är det som är det fina med ICSI - det behöver finnas enstaka spermier som är hyfsade. De behöver inte kunna simma och inte kunna befrukta ägg, det löser labbet ;) Men det händer förstås att man behöver donator, men i så fall hade de nog pratat med er om det. 
  • Anonym (IVF tjejen)
    tulip79 skrev 2016-07-28 23:24:23 följande:

Vi gjorde också provrörsbefruktning via isci då sambon har för få spermier. Vid varje äggplock lämnade han spermier, samt vid själva utredningen. Vi har nu två fina barn; sonen fick vi efter 3 äggplock och 9 återföringar. Dottern fastnade på första syskonförsöket (samma äggplock som brodern). Lycka till

Åh vad roligt att höra! Det ger mig hopp om att vi kanske också kommer lyckas. Det ska bli så spännande det här och kan knappt vänta tills de blir ägg plockning. Tack så mycket för ditt svar :)
    Cyanea skrev 2016-07-29 12:57:30 följande:
    Det är det som är det fina med ICSI - det behöver finnas enstaka spermier som är hyfsade. De behöver inte kunna simma och inte kunna befrukta ägg, det löser labbet ;) Men det händer förstås att man behöver donator, men i så fall hade de nog pratat med er om det. 
    jaha ok :) Då förstår jag hehe. Då får jag och min man hålla tummarna på att det blir en bebis första försök :) eller flera försök.

• Anonym (Abc)

Om han tycker det är stressande med dom där "herrrummen" så kan man ta behållaren och istället gå till en vanlig anonym toalett. Så gjorde vi.

Så slapp alla runt omkring veta vad han höll på med.

• Gena

Min sambo lämnade 2 prover före första äggplockningen. De tinade upp dessa, men de gick ej att använda. De återstående fyra gångerna lämnade han bara prover vid äggplockningen. Har var dock förberedd för operation (tvättat med spec. svamp och fastande) om de skulle behöva gå in med nål. Det behövdes dock aldrig. Vid de fem äggplockningarna jag gjorde fick han lämna ett extra prov vid två av tillfällena.

• Anonym (IVF tjejen)
    Anonym (Abc) skrev 2016-08-25 14:21:59 följande:

Om han tycker det är stressande med dom där "herrrummen" så kan man ta behållaren och istället gå till en vanlig anonym toalett. Så gjorde vi.

Så slapp alla runt omkring veta vad han höll på med.

Ja, min man tycker det är för stressande att göra det i rummet men det gick bra den dagen vi skulle lämna sperma prov. Han lyckades göra det hemma innan vi stack iväg. Så det löste sig :) Hoppas att det löser sig vid äggplock också.

Jaha vad smidigt! jag tror att min man hade nog inte gillat det heller men tack ändå för tipset :)
    Cyanea skrev 2016-08-25 15:35:02 följande:

Min man fick lov att göra det hemma. Supersmidigt :) 

Jo det får vi också göra det men vi har en timmes resa dit vi ska göra IVF så det blir både stressigt att göra det hemma och hinna dit men det löste sig ändå :) Han lyckades göra det hemma :)
    Gena skrev 2016-08-25 16:02:28 följande:

Min sambo lämnade 2 prover före första äggplockningen. De tinade upp dessa, men de gick ej att använda. De återstående fyra gångerna lämnade han bara prover vid äggplockningen. Har var dock förberedd för operation (tvättat med spec. svamp och fastande) om de skulle behöva gå in med nål. Det behövdes dock aldrig. Vid de fem äggplockningarna jag gjorde fick han lämna ett extra prov vid två av tillfällena.

Jaha ok :) Visste inte att man kunde frysa spermien.

Tack så mycket för alla era svar :)
Svar på tråden Frågor ang IVF