3000hits skrev 2016-07-31 21:41:53 följande:
Bostadsrättsföreningen vägrar uthyrning i andrahand
Jag har haft en bostadsrätt uthyrd i andrahand en tid, närmare tre år nu. Hittills har föreningen godkännt andrahandsuthyrningen då det alltid funnits skäll för det (jobb på annan ort, utlandsvistelse, osv). Jag har nu ansökt igen om uthyrning i andrahand men denna gång har föreningen sagt nej. Längre än tre år vill dom inte godkänna, oavsätt skäl för det eller inte. Dom säger också att Hyresnämden i regel inte lämnar tillstånd för andrahandsuthyrning längre än max tre år.
Jag trodde lagen hade ändrats och att föreningen i princip inte längre kunde säga nej? Är det någon annan som har erfarenhet av detta? Är det värt att försöka överklaga till hyresnämnden i alla fall?
Kanske kan hjälpa med frågan, jag är ordförande för både BRF o andra styrelser.
Men jag tog frågan upp till Hyres och Arrendenämnden, dvs med domare till beslut.
Uthyrningen gick emot BRF stadgar.
Om jag kortar ner dom. Lag du hänvisar till är svårighet att sälja, med den kan du skjuta upp försäljning i 3 år, men där går gränsen. du avser inte ha avsikt att bo kvar.
Direkt från dom, hur domaren formulera sig.
Det bör därför kunna komma ifråga att göra det under en sådan övergånsperiod.
Har marknaden inte förbättras på ett år, finns normalt inte skäl att låta bostadsrättshavaren avvakta längre med försäljning( Se a.prop. s. 13 f. och 22)
Din förening har rätt, du kan inte bara hyra ut hur länge som helst, annars kan man spekulera med bostäder, köpa, hyra ut, låta marknaden med tid öka på värdet.
Vad du kan göra är att gå upp i hyres nämnden, men all bakgrund kommer komma fram, du kan vinna tid med just försäljning är svårt just nu. Men den blir tidsbegränsad o måste sälja även om marknaden är dålig vid nästa år/tillfälle.