• Phillippa

Fler som äter antidepressiva? Följas åt?

Följer!

Jag har ätit cipramil (citolapram) i ca 20 år. Jag är i stort sett väldigt nöjd men dras med dåligt minne och stort sömnbehov. Jag gissar att det är pga medicinen men det är svårt att veta efter så lång tid. Jag vet bara att jag hade bra minne innan ...

Jag har provat ??sertalin?? Men klarade inte ingångsfasen. Venlafaxin fungerade men ingen skillnad mot cipramil och vid graviditet sades det att cipramil var mer säker.

Jag provade att vara utan i tre månader också men det var totalt mörker.

• Phillippa

Jag har alltid tagit alvedon eller liknande smärtstillande vid huvudvärk och har aldrig märkt något negativt. Jag har heller inte hört att man inte ska ta smärtstillande när man äter antidepressiva?!

Kör på, säger jag ;).

• Phillippa
    Anonym (TS - Antidepressiva) skrev 2016-08-14 17:17:10 följande:

Är inne på 12e dagen nu. Äter 20mg nu som sagt. Har inga märkvärdiga biverkningar. Men den har inte hjälpt mig mot panikångesten alls... Men får ge det mer tid och eventuellt doshöjning om det kommer behövas. Ni som tagit det mot ångest/oro och panikångest. När börja medicinen hjälpa er? Vill bara bli normal!!!

20 mg är ganska lågt. Jag äter 40 mg och jag tror att det är ganska normalt. Jag blev hjälpt av medicinen omgående. Jag började dock med 40 mg omgående. Jag gick bokstavligt talat in i väggar de tre första dagarna och var hur snurrig som helst men oron och ångesten försvann :).
  • Phillippa
    Anonym ((tiger)) skrev 2016-08-26 21:35:14 följande:
    Du skriver att du har ätit i 20 år. Blir man inte "immun" (kommer inte på något bättre ord ) efter så lång tid och behöver högre dos? Får du även annan hjälp? Min största rädsla är att behöva äta antidepressiva resten av livet. Hur har dina tankar gått kring det? Ser du att du någongång kommer att kunna sluta?
    Nej, jag är inte immun. Det har hänt att jag glömt att ta tabletter i några dagar och då kan jag komma på det först när jag får ordentlig ångest. Efter att ha börjat ta dem igen så går det över igen. Jag vet så klart inte hur mycket som är inbillning.

För åtta år sedan var jag dock utan tabletter i cirka tre månader och då var jag tillbaka på ruta ett igen. Total ångest och insomnia. Det blev till att börja igen.

Jag äter gärna tabletter livet ut om jag slipper må som jag gör utan. En diabetiker får oftast ta sin medicin hela livet. Jag ser ingen direkt skilllnad.
Svar på tråden Fler som äter antidepressiva? Följas åt?