• Anonym (TS - Antidepressiva)

Fler som äter antidepressiva? Följas åt?

Hej!
    Jag tänkte om det kanske är fler här som nyligen börjat med någon antidppressiv medicin? Som kanske vill följas åt?

Vilken äter ni isåfall? och av vilken anledning?
    Jag fick nyligen citalopram utskrivet men inte vågat tagit första tabletten. Är rädd att få mer ångest vid insättningen av medicinen. 
    Glömde berätta att jag äter den på grund av ångestsyndrom & paniksyndrom/panikångest som jag lidit av i flera år. Fler som vill följas åt?

Ni som har tidigare erfarenheter får även ge tips/råd/stöd. 

• Svar på tråden Fler som äter antidepressiva? Följas åt?
  • Anonym (Samma här)

Jag kan så väl förstå din tvehågsenhet ts och känner med dig.

Jag började med sertralin (då icke - generisk zoloft) för drygt tio år sedan och var verkligen livrädd! Hade besvär med panikångest och agorafobi, när jag tillbringat tre månader inom hemmets fyra väggar (kände mig dock inte sjuk, tog tjänstledigt snarare än att sjuka mig så verkligen huvudet i sanden) kom jag direkt till psykiatrin och fick superbra hjälp.

Trots att min tillvaro varit ganska miserabel de månader som föregick detta så var jag enormt bekymrad över biverkningarna, fick även lugnande (stesolid) under insättningen men vågade inte ta dem alls. Det var jobbigt under insättnings,- och upptrappningsfasen men gud vad bra hjälpt jag blev av dem i längden :) Blev varken avtrubbad el konstig på annat sätt trots att jag låg på 200 mg i ett drygt år, kände mig bara som mitt vanliga, välfungerande själv utan attacker och agorafobi.

Inte utan biverkningar dock, individuellt såklart individuellt såklart men jag gick upp drygt 20 kg i vikt (!...jobbigt!) och hade ett mkt större än normalt sömnbehov när jag gick på dem. Så, inte helt positivt men just då var de en livräddning som gav mig en normal vardag tillbaka.

• Anonym (Tuss)

Hej!

Lidit av nedstämdhet sedan barndomen och har flera återkommande perioder av eländet..

Jag VILL verkligen klara mig utan antidepressiva, men har insett att det tyvärr tycks vara en omöjlighet.

Har ätit Citalopram, men den blev jag bara dåsig av.. samt Sertralin. Insättningssymptomen är riktigt dryga, känner jag.. Men härdar man ut så hjälper medicinen riktigt bra!

Ett annat tips är att du ser till kosten - och att t ex att tillföra mycket omega 3, magnesium, b-vitamin, etc

Ofta kan fysiska åkommor ligga till grund, som varken vi själva eller läkarna tar någon notis om. I mitt fall är det t ex sköldkörteln (Hypotyreos) som ligger bakom många av mina problem med bl a nedstämdhet, ångest, viktuppgång, trötthet, mm

• Anonym (Tuss)
    Anonym (Samma här) skrev 2016-08-09 23:37:45 följande:

Jag kan så väl förstå din tvehågsenhet ts och känner med dig.

Jag började med sertralin (då icke - generisk zoloft) för drygt tio år sedan och var verkligen livrädd! Hade besvär med panikångest och agorafobi, när jag tillbringat tre månader inom hemmets fyra väggar (kände mig dock inte sjuk, tog tjänstledigt snarare än att sjuka mig så verkligen huvudet i sanden) kom jag direkt till psykiatrin och fick superbra hjälp.

Trots att min tillvaro varit ganska miserabel de månader som föregick detta så var jag enormt bekymrad över biverkningarna, fick även lugnande (stesolid) under insättningen men vågade inte ta dem alls. Det var jobbigt under insättnings,- och upptrappningsfasen men gud vad bra hjälpt jag blev av dem i längden :) Blev varken avtrubbad el konstig på annat sätt trots att jag låg på 200 mg i ett drygt år, kände mig bara som mitt vanliga, välfungerande själv utan attacker och agorafobi.

Inte utan biverkningar dock, individuellt såklart individuellt såklart men jag gick upp drygt 20 kg i vikt (!...jobbigt!) och hade ett mkt större än normalt sömnbehov när jag gick på dem. Så, inte helt positivt men just då var de en livräddning som gav mig en normal vardag tillbaka.

Känner igen mig och håller mer dig i det du skriver

Ska börja med 20 mg imorgon. Har haft fruktansvärd huvudvärk sen igår. Kan man ta alvedon i samband med citalopram behandlingen? Usch har såå ont i huvudet..

• Phillippa

Följer!

Jag har ätit cipramil (citolapram) i ca 20 år. Jag är i stort sett väldigt nöjd men dras med dåligt minne och stort sömnbehov. Jag gissar att det är pga medicinen men det är svårt att veta efter så lång tid. Jag vet bara att jag hade bra minne innan ...

Jag har provat ??sertalin?? Men klarade inte ingångsfasen. Venlafaxin fungerade men ingen skillnad mot cipramil och vid graviditet sades det att cipramil var mer säker.

Jag provade att vara utan i tre månader också men det var totalt mörker.

Phillippa skrev 2016-08-10 15:55:06 följande:

Följer!

Jag har ätit cipramil (citolapram) i ca 20 år. Jag är i stort sett väldigt nöjd men dras med dåligt minne och stort sömnbehov. Jag gissar att det är pga medicinen men det är svårt att veta efter så lång tid. Jag vet bara att jag hade bra minne innan ...

Jag har provat ??sertalin?? Men klarade inte ingångsfasen. Venlafaxin fungerade men ingen skillnad mot cipramil och vid graviditet sades det att cipramil var mer säker.

Jag provade att vara utan i tre månader också men det var totalt mörker.

Kan man ta alvedon när man äter citalopram?
  • Anonym (DennaD)
    AstraG skrev 2016-08-09 21:52:15 följande:
    Förstår att det är tung med ett till preparat. Förstår precis.
    Hur tycker du voxran fungerat?

jo den hjälper lite tror jag (blir inte sämre ialf), har hänt så mycket, så jag har varit urbalans massa, har varit tvungen att ligga inne 4 dagar för mådde så pass dåligt. 
    massa panikångest och ångest attacker. 

har några andra mediciner också vid behov, truxal och buronil. önskar jag kunde haft en sort som hjälpte bättre än 2 som hjälper lite.

truxalen blir man väldigt trött av.

• Phillippa

Jag har alltid tagit alvedon eller liknande smärtstillande vid huvudvärk och har aldrig märkt något negativt. Jag har heller inte hört att man inte ska ta smärtstillande när man äter antidepressiva?!

Kör på, säger jag ;).

• AstraG
    Anonym (DennaD) skrev 2016-08-10 18:49:00 följande:

jo den hjälper lite tror jag (blir inte sämre ialf), har hänt så mycket, så jag har varit urbalans massa, har varit tvungen att ligga inne 4 dagar för mådde så pass dåligt. 
    massa panikångest och ångest attacker. 

har några andra mediciner också vid behov, truxal och buronil. önskar jag kunde haft en sort som hjälpte bättre än 2 som hjälper lite.

truxalen blir man väldigt trött av.

Känner verkligen med dig. Låg också inne i våras. Hoppas du blev behandlad bra!
    Har du någon behovsmedicin också som du sa ta vid ångestattacker?
    Jag har Theralen och Atarax. Tycker inte de fungerar särskilt bra. :/

Är inne på 12e dagen nu. Äter 20mg nu som sagt. Har inga märkvärdiga biverkningar. Men den har inte hjälpt mig mot panikångesten alls... Men får ge det mer tid och eventuellt doshöjning om det kommer behövas. Ni som tagit det mot ångest/oro och panikångest. När börja medicinen hjälpa er? Vill bara bli normal!!!

Svar på tråden Fler som äter antidepressiva? Följas åt?