• Chester

Mitt 11 mån-barn sover inte ens vid samsovning. Vill ni se över våra rutiner?

Så här ser min dotters dag ut. Hon sover som en kratta och har alltid gjort. Ser ni något galet i våran dagsrutin? Klockslagen är ungefärliga men skiljer sig sällan mer än en timme från det jag kommer skriva. 

[07.00] Vaknar och får en portion fullkornsgröt
    [10.00] Mellanmål i form av antingen smörgås, frukt, eller klämmis
    [11.00] Sover i ca 2 timmar. Oftast ganska exakt 2 timmar. 
    [13.00] Vaknar
    [13.30] Äter lättare lunch som t.ex pannkakor eller kanske köttbullar och makaroner.
    [16.00] Mellanmål
    [18.00] Middag
    [18.30] Badar
    [19.30] Nattningen börjar: Pyjamas - välling - sitter och myser en stund i soffan - borstar tänder - läggs sedan i sin spjälsäng och lyssnar på en melodi som babyvakten spelar - brukar somna nästan direkt helt själv.

Och sen börjar krånglet...

Ca 4 timmar efter hon somnat (tack gode gud för dessa lugna 4 timmar..) så vaknar hon och är jätteledsen. Hon slänger bort nappen när jag försöker ge henne den och samma är det med snuttisen som hon annars tycker är jättemysig. Jag får inte klappa henne heller. Hon brukar få lite vatten att dricka och då blir hon lugn och ibland så kan jag ta bort vattenflaskan innan hon somnar och byta ut mot nappen. Men efter en timme är det samma sak igen! Ledsen och vill bara ha vatten. Hon kan dricka kopiösa mängder under natten så att blöjan läcker. Har t.o.m vart och kollat så hon inte har diabetes pga alla mängder med vatten hon dricker.
    Har även prövat att ge välling ifall hon är hungrig men det är samma sak då.
    Har också prövat att ta med henne till vårat sovrum så hon får sova med oss men det är ledsamt en gång i timmen ändå. Ser inga tänder på gång. Hon har 8 tänder redan. 
    Hon har fått sova i vagnen istället, samma sak då.
    Hon har fått sova rätt under fönstret för att få frisk luft, samma sak då.
    Hon kan stoppa i nappen själv under natten om hon vill men det gör hon oftast inte, hon slår ju bort den som sagt om jag försöker ge henne den innan flaskan. 
    Ibland tar hon inte ens flaskan förresten. 
    Hon har spenderat hela dagar utomhus, det hjälper inte heller. (Det sa barnläkaren att det skulle göra..)
    Det är samma sak om det är lugna dagar hemma, eller fartfyllda dagar på annat håll. 

Vad tror ni? Något tips eller något i rutinerna ni hade ändrat på?
    Kan tillägga att hon är en smart liten tjockis på 12 kg och jättepigg och glad om dagarna :) Inga allergier. Äter med glädje.

• Svar på tråden Mitt 11 mån-barn sover inte ens vid samsovning. Vill ni se över våra rutiner?
  • Miriami

Jag ser inga fel i era rutiner. Men har du provat att lägga henne för natten senare?

Hon kan inte ha ont i magen då när hon vaknar?

Kanske massage kan hjälpa?

• Chester
    Miriami skrev 2016-08-05 12:51:49 följande:

Jag ser inga fel i era rutiner. Men har du provat att lägga henne för natten senare?

Tror inte det är magen. Bajsar som hon ska och har haft bra nätter ibland också när hon ätit samma som vid dåliga nätter :(
    Fjäril kär skrev 2016-08-05 12:47:03 följande:

Låter som en form av nattskräck.

Jasså? :( första barnet så vet ingenting om sådant :O
  • Chester
    Miriami skrev 2016-08-05 12:51:49 följande:

Glömde skriva att vi prövat att lägga senare också men det hjälper inte :(
Svar på tråden Mitt 11 mån-barn sover inte ens vid samsovning. Vill ni se över våra rutiner?