• Född90

Överviktig och får ingen hjälp!

Hej!
    Jag och min sambo har genomgått fertilitetsutredning där de inte hittar några fel på oss. Däremot är jag överviktig, och sist vi var där så fick vi besked att jag måste gå ner 10kg för att få mer hjälp.

Måste finnas fler i vår situation? Hur har ni gått vidare sen. Har ni fått göra undersökningen där man sköljer genom äggstockarna med kontrast? De har inte jag fått göra.

Säkert många som tycker att det är väl bara att gå ner i vikt. Visst! Men för ca 3 år sen gick jag ner 20 kg. Gått ner ca 10kg till efter det. Inte så lätt att gå ner 10kg till då :/ Har gått ner några kilo, men det tar tid! 

Trött på att vänta!

• Svar på tråden Överviktig och får ingen hjälp!
  • Meriall

Övervikt kan strula till det med hormonerna så man får svårt att bli gravid, det är nog därför de vill att ska gå ner, för då kanske du blir gravid av dig själv eller så blir du det lättare med hjälp.

• Cyanea

Tyvärr har Meriall rätt.

Övervikt måste inte påverka, men det finns en stor risk att den gör det. Jag förstår hur knäckande det måste kännas att bli nekad vidare hjälp på grund av vikt och jag förstår hur svårt det kan vara att gå ner ännu mer. Men tyvärr är det ju ingen större idé att göra en hormonbehandling om det är övervikten som förhindrar en graviditet. Det är bra att utesluta den som faktor innan man "slösar" bort de få landstingsfinansierade IVF man kan få exempelvis. 

Om man behöver använda hormoner för att bli gravid, t.ex. som vid IVF, är risken dessutom stor att gå upp ännu mer i vikt och försvåra era chanser på egen hand ytterligare. Jag gick upp 10 kg av min IVF-behandling och håller på för fullt att försöka bli av med dem inför en eventuell nästa omgång.

Stort lycka till, hoppas det löser sig.  

• volvo142

Inte för att vara dum eller taskig så tycker jag att du ska gå ner i vikt. Det är ju farligt för barnet osv annars... Men det här med att tycka synd om folk som behöver gå ner i vikt förstår jag inte varför man gör. Igen skulle tycka synd om en mamma som försöker sluta röka innan graviditeten. Klart det är inte kul men självförvållat..  Lycka till :)

• Akua

Vad väger du nu då? Har du ett Fitness24/7-gym i din stad?

• Född90
    Akua skrev 2016-08-09 20:41:17 följande:

Vad väger du nu då? Har du ett Fitness24/7-gym i din stad?

Jadu sist var de 79kg. Nja, men gym har vi. Sambon och jag försöker träna 2ggr i veckan, men svårt att gå ner ändå...
  • Akua
    Född90 skrev 2016-08-10 00:33:24 följande:

Jadu sist var de 79kg. Nja, men gym har vi. Sambon och jag försöker träna 2ggr i veckan, men svårt att gå ner ändå...

Jag undrar just om det gymmet för de har väldigt bra priser på personlig träning. Det kanske kan vara värt att investera i det!! :)
Svar på tråden Överviktig och får ingen hjälp!