• tulip79

"Vill inte sova" (2,5 år)

Samma sak varje kväll. Minstingen vill inte sova. På dagen går det bra, då sover hon i vagn. Men på natten vill hon inte. Hon vaknar ibland efter en timme och är orolig men somnar om efter 5-10 minuter.

• Svar på tråden "Vill inte sova" (2,5 år)
  • lövet2

Jag har alltid sagt att de inte behöver sova om de inte vill. Däremot kräver jag att de ligger i sängen och håller sig tysta. Jag har kört mycket med musiksagor och så där. Utan den där pressen på dem om att sova, så brukar de somna ändå medan de lyssnar på saga/musik.

• Alexi

Har ni provat att ta bort eller kraftigt minska dagsömnen? Det brukar göra underverk i den åldern.

• Carambolan
    lövet2 skrev 2016-08-08 21:07:27 följande:

Jag har alltid sagt att de inte behöver sova om de inte vill. Däremot kräver jag att de ligger i sängen och håller sig tysta. Jag har kört mycket med musiksagor och så där. Utan den där pressen på dem om att sova, så brukar de somna ändå medan de lyssnar på saga/musik.

Så har vi också gjort. Med småbarn har vi haft en tydlig regel om att vi läser tre pixiböcker eller en stor bilderbok som godnattsaga, sen sjunger jag tre sånger som barnet får välja. Därefter ska vi ligga i sängen och vila utan att prata eller busa, men gärna gosa. Om barnet velat har jag haft lugn klassisk musik tyst i bakgrunden.
  • tulip79

Jag brukar säga att hon inte behöver sova utan kan bara vila. Men hon vill inte det heller. Vanligtvis sover hon 45 min men vi kan ju alltid prova en dag utan dagssömn.

Svar på tråden "Vill inte sova" (2,5 år)