• Lillesolstrole

Hjälp, min dotter har fått dålig hörsel?!

Min dotter som fyller fem i oktober klarade vid 4-årskontrollen hörseltestet jättebra när de gjordes. Men sen sommarn börja och hon fick vara hemma från dagis så har jag tyckt att hon lyssnat otroligt dåligt på mig och vi har till och med blivit osams för jag trott att hon bara skitit i att lyssna på mig.

I förrgår när vi satt och åt frågade jag henne i normalton om maten var god och hon svarar mig: ormar dom kan vara giftiga (besökt skansen nyligen). Först då insåg jag att hon faktiskt inte hör mig?! Tänkte då att vi kanske lagt för mycket tid på hennes lillebror som är autistisk och utvecklingsstörd men ringde iallafall bvc och fick en tid som idag.

Och mycket riktigt - hon kan inte höra högsta och lägsta frekvens?!

Vad tusan betyder det?

Hur normalt är de att man inte hör högsta OCH lägsta?

Nån som vart med om liknande?

Och hur vanligt är det att man klarar hörseltestet först och sen inte ens ett år senare fått dålig hörsel?

• Svar på tråden Hjälp, min dotter har fått dålig hörsel?!
  • syntharen

Skulle antingen gissa på vaxproppar eller att hon medvetet/omedvetet inte lyssnar på dig, speciellt om hon är inne i sina egna tankar (t.ex ormarna på Skansen). Min son som visserligen är 6 år brukar inte höra när jag frågar honom om nåt förrän jag påpekar för honom ordentligt att jag frågade nåt. Men det är inget fel på hörseln för det, för han hör om jag och hans pappa säger nåt spännande i ett annat rum...

Fortsätter det och du märker att hon aldrig verkar höra så prata med BVC eller vårdcentralen.

• syntharen

Fast nu läste jag ju lite dåligt! Ser ju att hon blivit testad och inte kan höra högsta och lägsta frekvens, sorry! Då har jag ju inget bra svar :-/ Hoppas det löser sig för din dotter!

• MrsP79

Min son klarade testet på 4-årskontrollen. Knappt ett år senare fick han rör inopererat! Vilka frekvenser det rörde sig om minns jag inte, men det berodde ju på vätska bakom trumhinnan. Hör perfekt nu, men går fortfarande till öronläkare en gång om året.

• MrsP79
    Lillesolstrole skrev 2016-08-13 11:54:42 följande:

Hur ser man att de är vatten bakom trumhinnan? Vaxpropp har hon inte för de kollade dom

Var det en öronläkare? Man kan kolla med en apparat om trumhinnan vibrerar som den ska, gör den inte det kan det finnas vätska. Tror även att en öronläkare kan se med blotta ögat om det finns vätska, med sina instrument.
  • Lillesolstrole

Det är bara bvc-sköterskan som tittat och gjort örontestet. Hon har skickat remiss till öronmottagningen

• MrsP79
    Lillesolstrole skrev 2016-08-14 11:14:37 följande:

Det är bara bvc-sköterskan som tittat och gjort örontestet. Hon har skickat remiss till öronmottagningen

Då är det säkert "bara" vätska bakom trumhinnan, som sköterskan inte kunde se. Det är ganska vanligt, och inget farligt!
Svar på tråden Hjälp, min dotter har fått dålig hörsel?!