• mamita

Gravid med fjärde barnet

Är lite smått chockad, har testat positivt igår detta var inte planerat alls men både jag och min man är glada och förväntansfulla. Jag har ätit p-piller länge och gjorde ett uppehåll på en enda månad då jag inte märkt att mina kartor var slut, jag fick inte nya pga semesterstängt hos min läkare vilket gjorde att jag blev utan piller i juli.Tänkte inte att jag skulle bli gravid så fort.

Hur förklarar man för omgivningen när alla tycker att vi har tillräckligt många barn?

Vi har tre söner 14,12 och 7 år, alla andra (mina föräldrar framförallt) tycker vi borde vara "klara" och är tydliga med att hela tiden påpeka detta när min man berättat att han vill ha en till i framtiden. Vi bor i en 4:a så det blir nog lite trångt men vi har planer på att flytta till större boende. Vår 14-åring har ADHD och jag tror att det också påverkar deras syn, de tycker risken är stor att få en till med samma diagnos. Jag kan inte glädjas fullt ut eftersom jag vet vilka elaka kommentarer som väntar. Jag har de senaste åren kunnat göra karriär och det går bra för mig (även för min man med sitt företag) men mina föräldrar ser barn som hinder i karriären. Jag vet inte varför jag bryr mig så mycket om vad de tycker, jag är ändå 35 år? Tror ångesten från när jag berättade första gången (20 år gammal) sitter i, deras reaktioner var inte nådiga då de skrek och krävde abort, och för varje barn jag fått har de varit sura miner. Jag har aldrig krävt hjälp av dem på något sätt och klarar mitt föräldraskap mycket bra, förstår verkligen inte detta motstånd.

• Svar på tråden Gravid med fjärde barnet
  • Anonym (Ida)

Jag är i samma situation. 30 år väntar 4:e barnet. Jag kom hem 16 år gammal och va gravid första gången och sen för varje barn har det också varit sura miner. Lär inte bli bättre denna gången. Är i v16 nu och har fortfarande inte berättat, mår illa av tanken på att säga det och drar på det hela tiden, men nu börjar det synas....

• micjos

Förstår inte hur nån kan tycka att någon annan är klar när det kommer till att skaffa barn! Det rör väl ingen annan än de som skaffar barnen! Vi väntar också vårt fjärde, våra barn är lika gamla som era. De vet inte än o ingen annan heller. Har bf 24/2. Lycka till! :)

• Gabriella89

Hej !

Vi blev oplanerat gravida med nummer fyra (är i vecka 26). Jag fick mina tvillingpojkar när jag var tjugo (dom är sju år idag), båda med särskilda behov, autism och "aktivitets och uppmärksamhetsstörning". Vi har även en kille på tre år.

Jag känner igen dina känslor. Jag var orolig över att bli sedd som en cirkus. Men så har det inte blivit.

Jag har däremot stödjande föräldrar, men stödet stannar där .. Det går, det blir bra och ni klarar av det :)

• mamita

Tack för era svar, det känns lite lättare när man läser att man inte är ensam... 

• Anef

Väntar 4e barnet fick vi veta som en liten chock förra veckan. Det kommer bli tätt mellan dom minsta (14 månader!!) Vilket är det som ororar mig mest! Orkar man? Hinner man med alla? Pallar kroppen? Osv osv hehe men det kommer nog gå alldeles galant! Äldsta (tonåring)har högfungerande autism och adhd. Och mellersta är mellanstadieelev och väldigt hjälpsam och lugn.

Trodde inte jag skulle skaffa så många barn men det ska bli superhärligt med ännu en liten :)

• Anef

Och du... skit fullständigt i vad alla andra tycker. Folk pratar så mkt ändå och det är inte dom som lever ert liv!! :)

• Elin 834

Jag väntar också vårt fjärde barn i oktober. Syskonen är 10, 8 och 5år. Jag läser till lärare och ska precis börja min sista termin. Jag har fått många åsikter om att vi borde vara klara och att jag måste läsa klart (vilket jag kommer att göra under min fl-ledighet). Det känns som att jag inte kan berätta att det är tungt och jobbigt eftersom jag får skylla mig själv som vill ha ett fjärde barn. 

• mamita

Tack för era ord, det värmer. 

Jag har svårt att "skita i" vad folk tycker, särskilt mina föräldrar... men de är ju som ni säger, det är inte dem som ska uppfostra barnet.

• Anonym (Ida)
    mamita skrev 2016-08-23 13:20:48 följande:

Jag har svårt att "skita i" vad folk tycker, särskilt mina föräldrar... men de är ju som ni säger, det är inte dem som ska uppfostra barnet.

Det har jag också. Det är svårt att vifta bort. Jag försökter tänka att efter bebis är född brukar de va enklare för folk att acceptera.
  • Anef
    mamita skrev 2016-08-23 13:20:48 följande:

Nej det är kanske inte lätt att bortse helt från vad dina föräldrar tycker men alla övriga personer och faktiskt även dina föräldrar får väl acceptera ditt val och därmed måste du ju strunta i deras åsikter eftersom det kan bli svårt att dölja ett fjärde barn i längden. Mao skit i folket och gör det som passar er ;)
  • CatarinaOGP

Hej alla, hur har det gått för er? Hur känns det med fyra barn? Vad sa föräldrar och vänner när ni berättade? Jag har precis fått veta att vi väntar nummer fyra, är i vecka 7. Vi har en pojke som är 7 år, en som är 5 år samt en liten tjej som precis fyllt 1. Håller tummarna för att graviditeten ska gå bra, har fått tre missfall mellan de andra barnen... Vill väldigt gärna ha en till, men såklart även här antar jag att omgivningen kommer bli förvånad och tycka att vi kanske överdriver. Tänker att de inte vet vad de missar :) Vilken lyx det är med en stor familj!! Växte själv upp med tre systrar och det var underbart (kaos ibland men ändå underbart!) och är väldigt glad att jag kommer kunna ge något liknande till mina barn.

• lilaemma
    CatarinaOGP skrev 2017-10-25 23:50:09 följande:

Hej alla, hur har det gått för er? Hur känns det med fyra barn? Vad sa föräldrar och vänner när ni berättade? Jag har precis fått veta att vi väntar nummer fyra, är i vecka 7. Vi har en pojke som är 7 år, en som är 5 år samt en liten tjej som precis fyllt 1. Håller tummarna för att graviditeten ska gå bra, har fått tre missfall mellan de andra barnen... Vill väldigt gärna ha en till, men såklart även här antar jag att omgivningen kommer bli förvånad och tycka att vi kanske överdriver. Tänker att de inte vet vad de missar :) Vilken lyx det är med en stor familj!! Växte själv upp med tre systrar och det var underbart (kaos ibland men ändå underbart!) och är väldigt glad att jag kommer kunna ge något liknande till mina barn.

Hej! Här är också nr 4 på g. Är väldigt tidigt ännu. Har haft flera mf mellan barnen - totalt 10 st. Så jag har inte berättat för familjen ( förutpm min man då) ännu. Har en 9 åring, en 7 åring och en snart 4 åring. Graviditeten var inte planerad och min pappas fru brukar tala om för mig varje gång vi ses att hon inte tycker vi ska ha fler... ;)
  • MaTery

Hej!
    Samma sak här:)! Vi plussade igår, 4:e och absolut ett hoppsan! Vi är i chock. Vet inte hur det blir men vi måste fundera/prata lite. Vi har 3 tjejer, 16,12 och 3 år. Och skitgamla:)!! Svårt o få prata i fred bara eftersom det alltid är något barn i närheten :)! Den stora är som ett frimärke på kvällarna:)!

• Charlieellerså
    CatarinaOGP skrev 2017-10-25 23:50:09 följande:

Så trist att man förväntar sig att folk inte kommer att motta besked om fyran positivt. Känner också så tyvärr. Det känns underbart men också lite gruvsamt att ha fyra barn sedan. Jag är i v 11+4 nu och ska göra kub-ul i dag. Så nervös för hur det ska hå. Är 37 år och har tre friska barn. Kan det vara så att det går bra en gång till tänker jag.
Svar på tråden Gravid med fjärde barnet