Gravid med fjärde barnet
Är lite smått chockad, har testat positivt igår detta var inte planerat alls men både jag och min man är glada och förväntansfulla. Jag har ätit p-piller länge och gjorde ett uppehåll på en enda månad då jag inte märkt att mina kartor var slut, jag fick inte nya pga semesterstängt hos min läkare vilket gjorde att jag blev utan piller i juli.Tänkte inte att jag skulle bli gravid så fort.
Hur förklarar man för omgivningen när alla tycker att vi har tillräckligt många barn?
Vi har tre söner 14,12 och 7 år, alla andra (mina föräldrar framförallt) tycker vi borde vara "klara" och är tydliga med att hela tiden påpeka detta när min man berättat att han vill ha en till i framtiden. Vi bor i en 4:a så det blir nog lite trångt men vi har planer på att flytta till större boende. Vår 14-åring har ADHD och jag tror att det också påverkar deras syn, de tycker risken är stor att få en till med samma diagnos. Jag kan inte glädjas fullt ut eftersom jag vet vilka elaka kommentarer som väntar. Jag har de senaste åren kunnat göra karriär och det går bra för mig (även för min man med sitt företag) men mina föräldrar ser barn som hinder i karriären. Jag vet inte varför jag bryr mig så mycket om vad de tycker, jag är ändå 35 år? Tror ångesten från när jag berättade första gången (20 år gammal) sitter i, deras reaktioner var inte nådiga då de skrek och krävde abort, och för varje barn jag fått har de varit sura miner. Jag har aldrig krävt hjälp av dem på något sätt och klarar mitt föräldraskap mycket bra, förstår verkligen inte detta motstånd.