• Anonym (Orolig)

Livrädd! Bör jag göra abort?

Jag och min sambo har försökt få barn i snart ett års tid. Jag är 37 och han är 35. Det blev inget resultat, och vi bestämde oss för att släppa allt under sommaren, hämta nya krafter och fortsätta i höst. Nu har vi precis kommit hem från en två veckors semester, där det blivit en hel del alkohol varje dag. Vi har skyddat oss med kondom, ville inte börja med något hormonellt p-medel eftersom vi ändå tänkt fortsätta bebisverkstaden efter sommaren. Nu har jag upptäckt att jag är gravid, och det i vecka 7! Vill ju inget hellre än att behålla detta barnet, men jag har druckit alkohol till och med förra veckan, alltså slutet av sjätte veckan Jag vill verkligen, verkligen inte göra abort, men är så rädd att det lilla embryot skadats? Har googlat en del, och det har gjort mig mer orolig.

• Svar på tråden Livrädd! Bör jag göra abort?
  • Jill 79

Vågar ju inte lova nåt. Men jag hade aldrig gjort abort. Känns inte som risken är så stor så tidigt. Jag drack ungefär så länge när jag var gravid med mitt första barn. Hade ingen aning om att jag var gravid. Det märks i alla fall inget konstigt med honom vid 7 års ålder.

• Anonym (Inte abort)

Nej gör inte abort. Tror absolut inte du behöver oroa dig.

• Anonym (Anonym)

Detta är ett beslut endast du kan ta. Att Ni har försökt redan i ett års tid kanske kan väga in i ditt beslut? Sen är det många kvinnor som druckit alkohol innan de upptäckt att de är gravida och slutat när de fått reda på att de är gravida och man brukar upptäcka där runt vecka 5?

Sen finns det missbrukande kvinnor som ändå fått friska barn trots de missbrukat under graviditeten sammtidigt som de finns kvinnor som druckit och barnet tagit skada. Det finns aldrig någon garanti. Och så är det med hela graviditeten egentligen gällande allt. Men du behöver inte ta något beslut än. Tänk efter noga innan. : )

• Anonym (Orolig)

Tack för era svar! Nej, abort känns helt otänkbart faktiskt, tänk om barnet är friskt... Är väldigt orolig, men abort kan jag inte göra.

• Anonym (Orolig)
    Martini92 skrev 2016-08-20 15:26:28 följande:

Det är ingen fara ???? barnet delar inte blod med mamman så tidigt!!!

Nej, visst är det så? Ändå har jag läst att det är farligt även första veckorna. Fattar inget... Är i alla fall i vecka 7 nu, och kommer inte dricka en droppe mer, och kan bara hoppas att barnet är friskt, för det är sååå efterlängtat!
  • Anonym (Fg)

Barnet delar aldrig blod med mamman ;).

Det är ingen fara Ts. Boka en tid hos bm så ska du se att du blir lugnare sen. Stort grattis till bebisen :)!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Fg) skrev 2016-08-20 15:53:21 följande:

Det är ingen fara Ts. Boka en tid hos bm så ska du se att du blir lugnare sen. Stort grattis till bebisen :)!

Jag bokade tid för inskrivning igår... Men är det inte så att barnet och mamman delar blod via moderkakan?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Fg) skrev 2016-08-20 15:53:21 följande:

Tack för grattiset förresten! Vill så gärna ha detta barnet!
  • Anonym (Xlf)

Kan säga att jag festade som en idiot första Två månader, rökte cigg och tog tom lite knark. Aldrig i livet trodde jag att jag/vi hade blivit gravida.

Var helt ärlig med min bm och hon sa i princip att det du inte visste då, inget att göra åt, viktigaste är vad du gör från och med nu!

Aldrig kul att ha det med sig dock, det jag faktiskt omedvetet men ändå utsatte mitt barn för och jag hoppas min totala nykterhet och rökfrihet från den dagen och alla dagar kvar i mitt liv kommer räcka.

Men ja, fakta är att dem är otroligt skyddade där inne. Inte att säga att vi kan göra vad vi vill men troligtvis har du absolut inget att oroa dig för!

• Anonym (Fg)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-08-20 15:56:14 följande:

Jag bokade tid för inskrivning igår... Men är det inte så att barnet och mamman delar blod via moderkakan?

Nej. Mamma och barn har skilda blodomlopp. Annars hade de inte kunnat ha olika blodgrupper ;). Däremot förs ju näring och syre från mammans blod över till fostret via moderkakan.
  • Anonym (Yrsa)

Finns så mycket som kan hända och oroa även om man levt hälsosamt och exemplariskt. Missfall, missbildningar, för tidig födsel, syrebrist vid förlossning, infektioner, sjukdomar, diagnoser..
    Med största sannolikhet är det ingen fara och ni har heller inte direkt tiden på er sida så klart ni ska behålla! Grattis till graviditeten!

• Anonym (j)

Det är ett liv, ett mänskligt liv från vår Skapare. Gud välsigne dig. Du kommer att klara det. Grattis! Ta hand om er!

• Anonym (en BM)

Det där är tyvärr en vanlig missuppfattning. Det mamman äter/dricker går över till barnet från första stund från mamman, men det är gulesäcken som sköter överföringen innan moderkakan tar över. 

TS. Jag skulle inte rekommendera någon abort i ditt fall. I de allra flesta fall gör inte något alkoholintag så mycket eftersom hjärnan har enorma krafter att reparera sig, tänk tex de som drabbas av stroke. Men däremot vet man inte vilka mängder, så nolltolerans gäller. Det finns inga tester etc som kan svara på om skador skett, så det gäller att se tiden an. De flesta kvinnor lever som vanligt innan de vet att de ska ha barn. 
  • Anonym (Fg)
    Anonym (j) skrev 2016-08-20 21:03:25 följande:

Det är ett liv, ett mänskligt liv från vår Skapare. Gud välsigne dig. Du kommer att klara det. Grattis! Ta hand om er!

Det är ett liv skapat av Ts och hennes sambo/man. Knappast av någon "skapare" :)
Svar på tråden Livrädd! Bör jag göra abort?