dvärghamsterbröder slåss
Hej,
vi hade först en sibirisk dvärghamster, hona, som blev väldigt social. När hon efter drygt ett år dog (avlivades pga framfall i kindpåsen) så ville mina barn ha en ny och då tyckte jag att vi skulle prova med två eftersom vår första verkade sällskapssjuk.
Vi köpte två bröder, sibirisk vita, djuraffären var skeptiska till att ha dem tillsammans men tyckte att vi kunde prova. Trots att de bott ihop i djuraffären började de jaga varandra och bitas lite så fort de kom hem i buren, då endast 6 veckor gamla. Men det gick i stort sett över sedan vi skaffade två burar med förbindelsegång emellan. Den ena jagade den andra lite men de sov ofta ihop och sprang bredvid varandra i det ena hjulet som är större. I sommar blev vi tvungna att dela på dem då var åkte till lantstället i 4 veckor, kändes mycket att överlåta ansvaret för båda med städning av burar till grannen så länge och vi kunde inte ta två burar i bilen. Mina farhågor besannades när vi sen skulle sätta ihop dem igen, de rök ihop rejält direkt, biter sig fast så man får slita isär dem. Nu står de bredvid varandra men inte ihopkopplade. De är drygt 5 månader nu så jag förstår att det blir svårare precis när de blir könsmogna. Har försökt sammanföra dem några ggr men de ryker ihop direkt och biter mig när jag försöker ta isär dem. Är det kört att få dem att bo ihop igen eller kan man vänja dem tillbaka?