Jasmin Karlsson skrev 2016-08-24 17:23:29 följande:
Jag tycker inte uttalet är så dåligt, utan mer grammatiken som är dålig. Han går i en förskola med enbart barn med föräldrar med utländsk bakgrund och förskolepedagogerna som jobbar närmast min son har inte svenska som modersmål så de pratar med fel i grammatiken. Min oro är att han tror att det är det rätta. Hans pappa har arabiska som modersmål och bryter också på svenska men jag har svenska som modersmål. Tidigare har min son gått heltid på förskolan (uppemot 10 timmar per dag) så den mesta tiden med språket har varit där. Jag har svenska som modersmål, och är den enda i hans nära omgivning som han träffar dagligen som har det. Nu är jag mammaledig med bebis så sonen kommer gå ca 30 tim/v men jag funderar nästan på om han borde vara ännu mer med mig för språkets skull. Men han gillar förskolan och gillar att leka med jämnåriga. Sonen kan också arabiska flytande och är bra på det enligt min man (som t.o.m. han hör att sonens svenska är dålig jämfört med arabiskan).
30 timmar låter väldigt mycket...
Kanske bättre att han får gå tex varannan dag och varannan dag är han med dej, det finns kanske öppna förskolor att åka till? Eller barngympa? Eller simskola? Eller någon annan aktivitet där han träffar andra barn, men ändå har den mesta av tiden med dej.
Jag gick på rytmik med rim&ramsor när barnen var små. Det var kul!