• Jasmin Karlsson

Hur bra bör en 5-åring prata?

Hur bra bör en 4/5-åring kunna prata?
    Min son fyller 5 snart och jag tycker han pratar ganska dåligt.
    Han säger ofta fel på propositioner t.ex. "Jag har den på fickan". Han vänder ofta på ordföljden, t.ex "Varför den är blå?". Han säger även andra fel t.ex. "Vad låter det?", "Jag har ännu mycket än dig" eller "Hon tittar på mig för att lära att klättra".
    Han pratar också rätt ibland, det kanske är fel på grammatiken ca 50% av gångerna...

• Svar på tråden Hur bra bör en 5-åring prata?
  • Rumpkulla

Låter lite som min femåring.

Han är efter med talet då vi inte fick hjälp med hans öron först han var 4 år. Innan det pratade han knappt alls, för att han inte hörde.

Det händer att han vänder på orden ibland.

Svårast har han att uttala en del bokstäver och ord.

Han kan säga "fin" men inte "fräck".

Han ersätter med en annan bokstav istället så det blir lite tokigt ibland.

Sem istället för fem. Saps istället för saft.

Sossorna istället för kossorna.

Vi träffar en logoped regelbundet och därigenom har vi fått en del bra tips på hur vi kan hjälpa honom.

• Jasmin Karlsson

Jag funderar också över hans hörsel eftersom han ofta säger "Vad sa du?" och ibland måste jag upprepa flera gånger, men egentligen känns det mest som att han bara inte lyssnar ordentligt, är disträ. Det kan också bli fel på någon bokstav när han ska upprepa ett ord men om jag säger ordet sakta eller tydligt så kan han upprepa utan problem. Hörseltestet vid 4 år var bra, men jag tänkte fråga på BVC nästa gång om hörseln.

• nnnnnnnn

Vår kille pratade också dåligt länge, sa tex pummen (tummen) men det försvann när han började läsa ordentligt.
    Vi försökte med återspegling dvs upprepa med rätt ord "Ja, jag ser att du slog dej på Tummen" men det hjälpte typ inget...
    Vi läste, läste, läste varje dag och lekte med rim och ramsor osv. Rätt som det var så läste han själv med och blev väldigt förvånad över att det stod Tummen och Tummens mamma i texten, inte Pummen och Pummens mamma. Han sa till och med "titta, de stavar Pumme med T!".
    Så fort han började läsa själv, med lite fart, så släppte i princip alla feluttal på några månader.

Så läs! Massor! Lek med ord och bokstäver. Snart kan han läsa och uttalet följer med.

• Jasmin Karlsson

Jag tycker inte uttalet är så dåligt, utan mer grammatiken som är dålig.
    Han går i en förskola med enbart barn med föräldrar med utländsk bakgrund och förskolepedagogerna som jobbar närmast min son har inte svenska som modersmål så de pratar med fel i grammatiken. Min oro är att han tror att det är det rätta.
    Hans pappa har arabiska som modersmål och bryter också på svenska men jag har svenska som modersmål. Tidigare har min son gått heltid på förskolan (uppemot 10 timmar per dag) så den mesta tiden med språket har varit där. Jag har svenska som modersmål, och är den enda i hans nära omgivning som han träffar dagligen som har det. Nu är jag mammaledig med bebis så sonen kommer gå ca 30 tim/v men jag funderar nästan på om han borde vara ännu mer med mig för språkets skull. Men han gillar förskolan och gillar att leka med jämnåriga.
    Sonen kan också arabiska flytande och är bra på det enligt min man (som t.o.m. han hör att sonens svenska är dålig jämfört med arabiskan).

• Teny

Jag tänkte precis fråga om han har ett annat/ett till modersmål. Det låter som arabisk ordföljd och det är kanske inte så konstigt då, med tanke på både förskolan och pappan.

• nnnnnnnn
    Jasmin Karlsson skrev 2016-08-24 17:23:29 följande:
    Jag tycker inte uttalet är så dåligt, utan mer grammatiken som är dålig. Han går i en förskola med enbart barn med föräldrar med utländsk bakgrund och förskolepedagogerna som jobbar närmast min son har inte svenska som modersmål så de pratar med fel i grammatiken. Min oro är att han tror att det är det rätta. Hans pappa har arabiska som modersmål och bryter också på svenska men jag har svenska som modersmål. Tidigare har min son gått heltid på förskolan (uppemot 10 timmar per dag) så den mesta tiden med språket har varit där. Jag har svenska som modersmål, och är den enda i hans nära omgivning som han träffar dagligen som har det. Nu är jag mammaledig med bebis så sonen kommer gå ca 30 tim/v men jag funderar nästan på om han borde vara ännu mer med mig för språkets skull. Men han gillar förskolan och gillar att leka med jämnåriga. Sonen kan också arabiska flytande och är bra på det enligt min man (som t.o.m. han hör att sonens svenska är dålig jämfört med arabiskan).
    30 timmar låter väldigt mycket...
    Kanske bättre att han får gå tex varannan dag och varannan dag är han med dej, det finns kanske öppna förskolor att åka till? Eller barngympa? Eller simskola? Eller någon annan aktivitet där han träffar andra barn, men ändå har den mesta av tiden med dej.
    Jag gick på rytmik med rim&ramsor när barnen var små. Det var kul!

• Jasmin Karlsson
    nnnnnnnn skrev 2016-08-24 17:48:59 följande:
    30 timmar låter väldigt mycket...
    Kanske bättre att han får gå tex varannan dag och varannan dag är han med dej, det finns kanske öppna förskolor att åka till? Eller barngympa? Eller simskola? Eller någon annan aktivitet där han träffar andra barn, men ändå har den mesta av tiden med dej.
    Jag gick på rytmik med rim&ramsor när barnen var små. Det var kul!

Oj, jag skrev fel, jag menar ca 20 tim/v nu när jag är mammaledig. Det är ca 6 tim 3 dagar i veckan.
    Ja, det var bra förslag! Tack!
  • Jasmin Karlsson
    Teny skrev 2016-08-24 17:26:18 följande:

Jag tänkte precis fråga om han har ett annat/ett till modersmål. Det låter som arabisk ordföljd och det är kanske inte så konstigt då, med tanke på både förskolan och pappan.

Ja, min man pratar på samma sätt. Förskolepedagogerna har inte arabiska som modersmål tror jag, men det blir ju så på många språk.
    Hemma pratar min man arabiska med sonen och svenska med mig, men ofta blir det ju svenska om alla tre ska förstå vad som sägs...
  • Ellie

Min dotter på 4 år har bra uttal och har alltid haft stort ordförråd och varit tidig med talet. Hennes pappa har spanska som modersmål och han gör ett stort antal grammatiska fel på svenskan - och hon tar efter honom. "Kan du lyfta mig upp?", "Först vi ska gå in" osv.
    Det låter som om din 5-åring talar korrekt utifrån vad han lärt sig av omgivningen. Det enda sättet att få in mer svensk grammatik är väl att han "utsätts för" mer svenska. Aktiviteter, böcker, filmer mm.

• Fru Ve

Låter ju inte så konstigt att han inte pratar helt korrekt om han är så pass mycket omgiven av andra språk och dessutom själv är tvåspråkig. Jag skulle ha satsat på att läsa väldigt mycket för honom hemma, på svenska. Kanske gör du redan det. 

• Jasmin Karlsson
    Fru Ve skrev 2016-08-25 11:42:51 följande:

Låter ju inte så konstigt att han inte pratar helt korrekt om han är så pass mycket omgiven av andra språk och dessutom själv är tvåspråkig. Jag skulle ha satsat på att läsa väldigt mycket för honom hemma, på svenska. Kanske gör du redan det. 

Ja så är det nog men jag vill inte heller att det ska "ursäktas" med det alltför länge. Den skolan vi planerar att han ska gå i har också många barn med utländsk bakgrund, så hans omgivning kommer inte förändras så mycket. Jag vill ju inte att han ska växa upp och bryta på svenska när han är uppvuxen här...
    Jag läser varje kväll för honom och borde kanske läsa ännu mer.
  • Teny
    Jasmin Karlsson skrev 2016-08-25 18:28:42 följande:
    Ja så är det nog men jag vill inte heller att det ska "ursäktas" med det alltför länge. Den skolan vi planerar att han ska gå i har också många barn med utländsk bakgrund, så hans omgivning kommer inte förändras så mycket. Jag vill ju inte att han ska växa upp och bryta på svenska när han är uppvuxen här...
    Jag läser varje kväll för honom och borde kanske läsa ännu mer.
    Det är ingen "ursäkt", men väl en förklaring :) Man får ju den dialekt/sociolekt som man omges av. Det är naturligt. "Brytningen" är ju en slags dialekt. Om de runt barnet pratar så kommer ju han också att göra det.
  • Guldbarb

Det är ju inget konstigt alls att han pratar så om det är så andra pratar runt honom. Det är ju så han lärt sig att det ska låta. Om en kvinna från stockholm flyttar till Göteborg och träffar en man och kvinnan blir den enda som pratar med Stockholms dialekt kommer barnet givetvis få Göteborgs dialekt. Jag tror det är en rätt stor möjlighet att han kommer fortsätta bryta även när han blir större, kanske inte lika tydligt och kanske inte alltid men när han pratar med andra som bryter "på samma sätt" blir det nog lätt att han gör det med.

• Jasmin Karlsson

Åh typiskt. Inte riktigt de svar jag ville ha... Att prata ren svenska tycker jag är jätteviktigt. För hur man uppfattas, chanser på arbetsmarknaden osv...
    Vi har precis fått en bebis också och överväger starkt att välja förskola till henne utifrån att majoriteten av personalen ska prata svenska som modersmål och att barngruppen ska vara mer blandad.
    Jag tycker lite synd om de andra barnen på förskolan. Alla de har föräldrar med utländsk bakgrund som pratar dålig svenska, så hur ska då de barnen lära sig?

• tulip79

Min son fyller 5 år om 2 mån o pratar så gott som prefekt svenska. Nån gång kan kan böja ord fel t.ex jag skärde (skar). Han började prata tidigt o sätta samman långa meningar. Vi läser mycket, tror det kan göra mkt för språket. Dessutom pratar han nästan konstant...

• Jasmin Karlsson
    tulip79 skrev 2016-08-31 22:19:57 följande:

Min son fyller 5 år om 2 mån o pratar så gott som prefekt svenska. Nån gång kan kan böja ord fel t.ex jag skärde (skar). Han började prata tidigt o sätta samman långa meningar. Vi läser mycket, tror det kan göra mkt för språket. Dessutom pratar han nästan konstant...

Min son började prata sent. Men nu pratar han också hela tiden!
    Hur mycket läser ni?
  • tulip79
    Jasmin Karlsson skrev 2016-09-01 09:20:40 följande:

Min son började prata sent. Men nu pratar han också hela tiden!

Hur mycket läser ni?

Vi läser vanligtvis några böcker om dagen. Ibland fler o ibland färre. En del med mer mer text i o en del med mindre. Måste anpassa lite efter lillasyster oxå, hon är bara 2,5 år. Båda gillar att lyssna o har sina egna favoriter. Har funderat på att börja läsa i böcker utan bilder, men har inte testat det än. Han är språkintresserad och vill alltid veta vad nya ord betyder. Just nu är han även inne på att veta vad det mesta heter på engelska! Antar förskolan inspirerat honom med engelskan då de sjunger en hel del på engelska.
Svar på tråden Hur bra bör en 5-åring prata?