• BlackFlyingBird

Lampa tänd åt marsvinen eller helt släckt om natten?

Jag brukar alltid ha en hallampa tänd om nätterna för att ge marsvinen lite ljus, den står inte i samma rum som marsvinen, men ljuset blir ändå rätt "starkt", så jag släckte ner helt och hållet ikväll. Nu undrar jag om dom kan se något överhuvudtaget. Vad trivs dom bäst med? Lite ljus eller becksvart för god sömn? Dom äter ju hö även på natten.

• Svar på tråden Lampa tänd åt marsvinen eller helt släckt om natten?
  • evamimmi12

Men ser dem inte i mörker.

Man brukar ibland lägga en filt över buren så de får vila på natten så de blir pigga på dagen. En tunn filt, inte över hela buren men lite.

För att t ex vara en del av familjen.

De är väll nattdjur egentligen?

• Marit86
    BlackFlyingBird skrev 2016-08-26 01:41:35 följande:

Jag brukar alltid ha en hallampa tänd om nätterna för att ge marsvinen lite ljus, den står inte i samma rum som marsvinen, men ljuset blir ändå rätt "starkt", så jag släckte ner helt och hållet ikväll. Nu undrar jag om dom kan se något överhuvudtaget. Vad trivs dom bäst med? Lite ljus eller becksvart för god sömn? Dom äter ju hö även på natten.

Tänker snarare att det är mörkt på natten ute i det fria. Om man aldrig släcker får de ju inte uppleva någon naturlig dygnsrytm. Släcker hos mina hästar just därför. Att de inte skulle kunna leva sina liv normalt för att det är mörkt på natten är osannolikt, snarare kanske de inte vet när det är natt om de alltid har lampor?
  • Aikido

Släckt på natten. Marsvin trivs inte heller i Guantanamo.

Svar på tråden Lampa tänd åt marsvinen eller helt släckt om natten?