Anonym (...) skrev 2016-08-26 12:12:55 följande:
Jag ska göra en kirurgisk abort till veckan. Dom tyckte jag skulle göra en medicinsk abort trots att jag är i v9, vilket jag vägrade då jag är extremt smärträdd.
Nu vill dom att jag kommer 2 dagar tidigare och tar mifegyne, och innan operationen ska jag även ta cytotec.
Jag vill verkligen inte ta mifegyne då jag läst alltför mycker hemskt om biverkningar.
Dessutom hittar jag ingenstans där det står att det krävs mifegyne vid kirurgisk abort.
Kan jag vägra denna tablett eller kommer dom då vägra utföra aborten?
Jag gjorde medicinsk abort med mifegyne och cytotec och fick ingen biverkning alls
Mifegyne förbereder ju kroppen och stänger delvis av hormonerna, utan det är din kropp helt oförberedd på ingreppet, och dom ska ju in med instrument och lossa och få bort allting och det försvåras om inget gjorts innan för att underlätta det
Så tror du kan få ännu större biverkningar av aborten av att vägra än att ta, för dom flesta går det faktiskt bra även om de är omöjligt att säga hur de blir för just dig
Och ja tror dom kan säga att aborten inte kan genomföras om du nekar till medicinsk nödvändig medicin, som ju faktiskt dom anser det är, annars skulle dom inte ge det