Anonym (Ångest) skrev 2016-09-04 18:55:49 följande:
Tack för att du tog dig tid att svara!
Hur förhållandet ska bli grubblar jag på varje dag nu... Det som är garanterat är iallafall att det är slut om jag inte gör abort.. Han tycker att det är mitt fel, vilket jag kan förstå för jag borde inte ha missat piller. Men glömde verkligen och nu är ju skadan redan skedd.
Jag har familj och vänner, även många vänner med barn då vi är i "den" åldern. Vilket gör det ännu svårare för mig för jag hade verkligen velat vara en del av den världen och bli mamma men inte under dom här omständigheterna. Vet inte hur jag ska kunna leva med att göra så mot honom och även mot barnet som aldrig kommer få ha en pappa, farföräldrar osv.
Hade jag inte varit så kär i honom hade jag kanske haft lättare att bara göra som jag vill men nu får jag verkligen skuldkänslor hur jag än gör :(
Ursäkta att det blev lite rörigt nu.. Är så förvirrad
Boka tid med en kurator direkt imorgon, samtalen med kuratorn hjälpte mig att fatta ett beslut.
Bra att du funderar över hur ert förhållande skulle bli om du behåller barnet, det hjälper dig säkert på vägen mot att ta ett beslut även om det inte känns så just nu. Men jag tror att du också behöver fundera på hur ert förhållande skulle bli om du skulle göra abort. Om du gör abort för hans skull, kommer detta stå emellan er? Om du gör det just för hans skull kommer du kanske känna att "det är hans fel att du gjorde abort" på samma sätt som han nu verkar tycka att det är "ditt fel att ni väntar barn". Jag vet inte hur han beter sig i detta kaos, och det är ju säkert någon form av chockreaktion för hans del också, men kommer du i längden kunna säga att hans beteende i hela situationen har varit okej? Om inte riskerar du förhållandet även om du gör abort.
Jag förstår att det är oerhört svårt att fatta ett beslut för dig. Men oavsett vad: Fatta ett beslut för dig. Ta med hans reaktion i beräkningen, visst. Men när du fattar beslutet ska du kunna säga att det var rätt beslut för dig utifrån förutsättningarna.
(Och så föreslår jag att han använder kondom nästa gång - det ENDA icke-permanenta sättet för män att skydda sig från oönskade faderskap...)