• Danros88

Drar sönder sina naglar

Hej!

Min äldsta dotter på snart tre år har en hemsk ovana sen en tid tillbaka, hon river/drar i sina naglar, detta sker oftast (eller nästan alltid) då hon sitter i soffan och kollar på tv, när hon inte har något annat att göra.

Dels blir naglarna fula, sen kommer hon troligtvis snart få ont.

Finns här några andra som varit med om liknande, isf önskas tips på hur man ska få henne att sluta? Hon blir sur när man säger till henne att låta bli, eller tar bort hennes händer.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Drar sönder sina naglar
  • volvo142

Kanske nått plåster på naglarna ett tag som smakar äckligt? Finns ju grejer på apoteket mot nagelbitning. Tror många barn har hållit på, med att bita i saker och ting. Minns att jag själv bet sönder tröjor. vad som nu var gott med det? ;)

• syntharen

Min 6-åring gör så och har nog gjort så i över ett år om inte mer. Han biter inte på naglarna utan drar bort själva utväxten. Hans svar på varför är att han tycker det är obehagligt när vi klipper hans naglar... Så han väljer att hålla dom korta på sitt sätt. Det är kanske inte anledningen till varför din dotter gör så. Det är ju svårt att göra nåt åt om dom inte biter på naglarna. Men får hon ont så lär hon väl sluta. Annars tänker jag att det kommer växa bort. Min son kommer säkert sluta den dagen han inte tycker det är så läskigt att klippa naglarna och dessutom kan sköta den biten själv.

Svar på tråden Drar sönder sina naglar