• SnurriggirrunS

Vilken vecka är jag i?

Säkert en konstigt fråga men jag är gravid och vet faktiskt inte vilken vecka jag är i :)

Jag trodde jag visste när jag använde 1177 graviditetskalender och den visar nu på att jag har gått in i vecka 9. Den räknar från senaste mensens första dag som var i mitten på juli.
    Jag  har en tid på BVC den 19/9 och då ska jag enligt barnmorskan vara i vecka 9 som också känner till datumet för senaste mensens första dag.

Barnmorskan räknar alltså inte från senaste mensens första dag, utan från ett ca datum när ägglossningen/befruktningen skedde..antar jag eftersom de dragit av 2 veckor?

Är då 1177 graviditetskalender helt fel?

• Svar på tråden Vilken vecka är jag i?
  • Fröken W

Barnmorskan räknar också från senaste mensens första dag så någonstans har det nog blivit fel. Min barnmorska har sagt fel till mig flera gånger under den här graviditeten. Senast idag så sa hon att det bara är ca tre veckor kvar till bf nu, fast det snarare är två veckor (bf 19/9).

Så det kan ju vara så att barnmorskan som du pratade med räknade fel.

• SnurriggirrunS
    Fröken W skrev 2016-09-06 20:41:42 följande:

Barnmorskan räknar också från senaste mensens första dag så någonstans har det nog blivit fel. Min barnmorska har sagt fel till mig flera gånger under den här graviditeten. Senast idag så sa hon att det bara är ca tre veckor kvar till bf nu, fast det snarare är två veckor (bf 19/9).

Så det kan ju vara så att barnmorskan som du pratade med räknade fel.

Ja jag hoppas att det är barnmorskan som räknat fel, vill ju gärna tro på att jag passerar 12 veckor snart, men är jag flera veckor "efter", känns det trögt :)
  • elinlinnea

Min BM (och alla andra jag känner till) räknar alltid från mensens första dag. Dock så kan hon nog ha sagt fel eller att ni missförstått varandra ang befruktningsdatum ?

• SnurriggirrunS
    elinlinnea skrev 2016-09-06 22:41:21 följande:

Min BM (och alla andra jag känner till) räknar alltid från mensens första dag. Dock så kan hon nog ha sagt fel eller att ni missförstått varandra ang befruktningsdatum ?

Vi har inte pratat om något annat datum än senaste mensens första dag, så hon har nog bara räknat fel :)
  • Sandraengnan

De utgår hur många fullgågna veckor inte villen ny påbörjad vecka som apparna.

Ex. Du är i vecka 8+2. I appen står det att du är i v 9 och bm räknar det som vecka 8.

• SnurriggirrunS
    Sandraengnan skrev 2016-09-08 20:10:27 följande:

De utgår hur många fullgågna veckor inte villen ny påbörjad vecka som apparna.

Ex. Du är i vecka 8+2. I appen står det att du är i v 9 och bm räknar det som vecka 8.

Jo så långt känner jag till, men det stämmer fortfarande inte :)
  • Ivana1988
    SnurriggirrunS skrev 2016-09-12 19:07:39 följande:
    Jo så långt känner jag till, men det stämmer fortfarande inte :)
    exakt kommer du veta kanske efter VUL/KUB/RUL men när ni träffas den 19:e blir det så som du räknar bara att BM går efter hela veckor så 9+6 är fortf. v9 hos henne och 10 hos dig.
  • SnurriggirrunS
    Ivana1988 skrev 2016-09-13 08:53:00 följande:
    exakt kommer du veta kanske efter VUL/KUB/RUL men när ni träffas den 19:e blir det så som du räknar bara att BM går efter hela veckor så 9+6 är fortf. v9 hos henne och 10 hos dig.
    Jag har pratat med BM och dom hade räknat fel, så det stämmer nu :)
Svar på tråden Vilken vecka är jag i?