Skaffa kanin! Tankar, funderingar & frågor.
Hej!
Vi ska skaffa kanin och jag försöker läsa på så mycket jag bara kan angående det. Vill att allt ska bli så bra som möjligt från första stund.
Men några frågor dyker upp som jag inte blir klok på då jag ser olika åsikter överallt. ????
Såhär kommer det "förmodligen" bli. (Inger är hugget i sten!)
-kaninen kommer bo i en utebur, 2 våningar, med en utegård nertill. Möjlighet att stänga om man önskar.
Buren är inte isolerad. Skall den vara det? Eller räcker det med rejält med strö och halm?
Ser att man kan köpa överdrag till buren, är det bra vintertid? Tänker att det skyddar mot vinden och ev väta?
-vi tänker ha en hage utanför buren så vi kan släppa ut honom så han får röra på sig. Detta är väl inga problem när det är snö? (Självklart en dag med ingen blåst och nedfall)
-kan vi ta in honom i uterummet (ej uppvärmt) och mysa och pyssla med honom där?
Vet att temperaturen inte ska skilja mer än ca 10 °.
-vi kommer till en början ha en kanin. Eventuellt blir han kastrerad och då KANSKE se över möjligheten att ha en hona. ?
-vi bor i våran sommarstuga hela sommaren och tänker ha med honom dit, några problem med bilfärd?
Denna kaninen är en blandning och mamman väger ca 1.5 kg o pappan lite mer. ?
Kaninen kommer vara lite mer än 8 veckor när vi får honom och har bott ute sen han föddes. (Varit inne och blivit ompysslad såklart)
Så ser ni några problem med att ha honom som ute redan denna vintern när han är så lite?
Tacksam för svar!?
Inga tråkiga påhopp, utan jag fråga för att lära mig ännu mer!
Kram och ha en fin helg!
Hoppas någon orkar läsa den otroligt långa texten! ????