• L7089

Hur räknar man veckor?

Hej!

Jag har en liten fundering hur man ska räkna ut hur långt gången man är?

Spelar det någon roll hur lång menscykel man har? Eller räknar man alltid från senaste mensen första dag oberoende av hur lång menscykel? Jag har haft 32 dagar cykel.

Jag fick min senaste mens 16 augusti, skulle ha fått min mens idag. Men har hela veckan varit otroligt trött och haft ömmande bröst. Eftersom vi planerar att bli gravida, kunde vi inte hålla oss och gjorde ett ClearBlue Digitaltest i torsdags, det visade gravid 2-3v (vilket blir 4-5v, om jag förstod de rätt).

Men känner mig lite förvirrad i den här veckoräkningen, hoppas någon kan hjälpa mig få lite klarhet

• Svar på tråden Hur räknar man veckor?
  • Snäckan26

Kolla på 1177 och skriv din sista mens första dag så ser du hur långt gången du är . Jag vet faktiskt inte om det spelar någon roll hur lång menscykel man har men min vecka stämmer när jag kollar på 1177 .

• cosinus

När man räknar så är mensens första dag 0+0, ÄL förväntas ske 2 veckor efter alltså 2+0 och mensen borde man väntar sig vecka 4+0.

Detta är alltså räknat på en standard 28 dagars menscykel med ägglossning på dag 14. Vet man med sig att man har ägglossning någon annan dag så sätter man den som 2+0.

Sen tillkommer andra spännande saker som när ägget fäster o s v men det stämmer iaf hyffsat om man korrigerar räkningen efter faktiskt ägglossning.

Men sen så undrar jag om inte de där testen visar hur långt gången graviditeten är från befruktning, alltså ägglossning. Annars skulle man ju aldrig kunna få ett gravid 2-3 veckor som svar. Vid den typen av räkning får man ju lägga till 2 veckor.

• AennilKs

Men när man säger exempelvis 16+2 är det 17 då?? Förstår inte det där alls.

• cosinus
    AennilKs skrev 2016-09-17 21:26:00 följande:

Men när man säger exempelvis 16+2 är det 17 då?? Förstår inte det där alls.

Säger man bara jag är i vecka 17 så menar man påbörjade veckor. Så ja har man gått 16 hela veckor och 2 dagar är det samma som 16+2 och så är man i vecka 17
  • Zazou

Jag har också längre cykler och mig flyttade de en vecka ungefär. Barnmorskan räknade som om jag hade 28-dagars och sa bf 19:e. Jag räknade på min längre cykel och sa 27:e. Ultraljudet visade bf 28:e. Så hade troligtvis ägglossning senare än bm trodde. Hade då kemiska cykler och bra koll på dagarna. Men blev "fel" ändå :) så för mig påverkade cykellängden iaf.

• L7089

Tack för era svar!

På dom flesta sidor jag kollat (laddade även ner en app) så behöver man bara fylla i första dagen på senaste mensen. Enligt dom är jag v5 (4+5).

Jag har inte koll på när min ägglossning och när den var, förstår av era svar att de hade varit lättare att räkna ut om jag visste när den var.

Jag får helt enkelt vänta och se lite längre fram, tänkte ring mvc till veckan.

Tråkigt om man tror att man är längre gången än vad man är dock..

• Jag är bara jag
    Larsson7089 skrev 2016-09-18 11:32:29 följande:
    Tack för era svar!
    På dom flesta sidor jag kollat (laddade även ner en app) så behöver man bara fylla i första dagen på senaste mensen. Enligt dom är jag v5 (4+5).
    Jag har inte koll på när min ägglossning och när den var, förstår av era svar att de hade varit lättare att räkna ut om jag visste när den var.
    Jag får helt enkelt vänta och se lite längre fram, tänkte ring mvc till veckan.
    Tråkigt om man tror att man är längre gången än vad man är dock..
    Fyll i gravidkalendern här på F.l så stämmer det rätt bra.
Svar på tråden Hur räknar man veckor?