• Lssonskan

Befruktningsdag eller sista mensens första dag?

Hej!

Jag har försökt hitta en tråd om detta; Om man nu vet exakt befruktningsdag, är det bättre att räkna veckor därifrån än första dagen på sista mensen? Jag vet att detta justeras hos barnmorskan senare, men jag är så tidig i graviditeten att jag vill ha rätt i mina appar...;)

• Svar på tråden Befruktningsdag eller sista mensens första dag?
  • Jag är bara jag

Äl är alltid 2+0 så räkna så du. Sista mens går bara räkna från om man ändrar antal dagar utifrån sin egen cykel-annars utgår b.m från 28 dagar.

• Anonym (seriöst)

På riktigt? Befruktningsdag? Du kan inte mena allvar... man räknar veckor från mensens första dag INGET annat... man framstår bara som otroligt korkad när man springer och snackar om "befruktningsdag".....

• Anonym (Molly)
    Anonym (seriöst) skrev 2016-09-20 01:06:46 följande:

På riktigt? Befruktningsdag? Du kan inte mena allvar... man räknar veckor från mensens första dag INGET annat... man framstår bara som otroligt korkad när man springer och snackar om "befruktningsdag".....

Fast det där stämmer inte.

Om jag utgår från mensens första dag (10/3) räknar BM's snurra per automatik efter en cykel på 28 dagar. När jag då har ÄL på dag 18-21 (29/3 hade jag ÄL) stämmer det inte för fem öre att utgå från senaste mensens första dag.

Nu vet ju jag att jag hade ÄL just då pga blodprov och VUL samt positivt ÄL-test.

Utgår jag från senaste mensens första dag har jag BF 14/12. Enligt RUL har jag BF 27/12.

När de räknar på ÄL 29/3 och en genomsnittlig cykel på 33 dagar från 10/3 blir BF 20/12.

Så jag tycker nog snarare att det är någon annan än den som pratar om befruktningsdag som framstår som "otroligt korkad".
  • Lssonskan

Hördu du "Anonym", det där var väl ett onödigt otrevligt svar? Sitta här och sprida trams sent på nätterna? Jag har otroligt lite koll på den här världen men frågar glatt om det jag inte vet.

Tack däremot Molly! Nu fattar jag lite mer! :)

• AennilKs

Guud anonyma svar kan vara så löjliga, råkat ut för massor av knas av sådana fegisar bakom skärmen.

• Anonym (seriöst)

Det finns inget som heter "befruktningsdag" och ingen räknar så så jo du framstår bara som korkad. Du kan räkna bäst du vill men du kommer få datum på rutinultra som gäller och skulle du någon gång komma in o börja hävda att nej jag är minnsan gravid efter "befruktningsdag" så kommer dom bara skratta åt dig....

• Fia 28
    Anonym (seriöst) skrev 2016-09-20 10:37:57 följande:

Det finns inget som heter "befruktningsdag" och ingen räknar så så jo du framstår bara som korkad. Du kan räkna bäst du vill men du kommer få datum på rutinultra som gäller och skulle du någon gång komma in o börja hävda att nej jag är minnsan gravid efter "befruktningsdag" så kommer dom bara skratta åt dig....

Ja man får väl tala om ägglossningsdag i så fall. Exakt befruktning kan man väl endast veta om man gjort ivf.
  • Anonym (grå)

Hur lång cykel har du TS? Många appar räknar på 28 dagar, det gör även barnmorskan. Ägglossning sker ungefär 12 dagar innan nästa mens, har man oregelbunden mens så är det ganska svårt att pricka rätt i kalendrar/appar genom att räkna med sista mensens första dag. Då kanske ÄL-dag blir bättre.

• gamlapappan

Det är inte alls så lätt som man tror att räkna ut var i graviditeten man befinner sig. Av tradition brukar man utgå från första dagen i sista mens före graviditeten, men som alla med oregelbunden mens vet så är ju det inte alls så säker metod för att ange var i graviditeten man befinner sig. Dessutom finns det ju de som blir gravida direkt efter att de fått barn och alltså inte haft någon "sista mens" som är relevant för den nya graviditeten.

Så fort man gjort ett ultraljud så utgår man från det, dvs. det är inte ägglossningsdagen, utan konceptionsdagen som läggs till grund för beräkningen. Dagen för det befruktande samlaget, ägglossningsdagen och konceptionsdagen kan vara, men behöver inte vara samma dag.

Man harmoniserar dock tidsberäkningen som man får fram genom ultraljudet med tidpunkten för dagen för sista mens på så sätt att konceptionsdagen alltid inträffat på dag 2+0 enligt den tidsberäkning som man fått genom UL (under förutsättning att den som genomfört UL mätt rätt förstås).

• Jag är bara jag

Befruktningen sker max 24 timmar efter ägget släppt så man kan räkna med äl-dagen eller max dagen efter. Längre än så lever inget ägg.  Vid kortare eller länge cykler än 28 dagar, vid oregelbunden mens och alltid vid IVF kan man aldrig utgå från 28-dagarscykler.

Svar på tråden Befruktningsdag eller sista mensens första dag?