• sigge1235

Tar ni med mannen på VUL?

Jag ska på VUL på fredag och få reda på om jag har ma, utomkvedes eller (håller tummarna) en frisk graviditet. Jag skulle gärna vilja att min man är med och ser/hör vad läkaren har att säga.  Min fråga - brukar man ta med mannen till VUL på kvinnokliniken? Det är ju inte som att gå till BM precis, sist jag var där var det bara kvinnor i 50-60 års åldern i väntrummet som hade gynekologiska besvär då antar jag. Kanske det anses konstigt att ta med mannen? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Tar ni med mannen på VUL?
  • E87

Min man har varit med alla gånger jag varit på vul. Ibland har han stannat i väntrummet och inland följt med in :)

• Orkide

Ja för oss är det självklart i den mån det bara går.

• jennyz

I de fall han kunde följa med så var han med, han stod vid mitt huvud och hade bara fokus på skärmen så det gick jättebra :)

• Bmwz34

Ska göra vul den 19e och min sambo ska följa med. Jag vill liksom inte missunna honom att (förhoppningsvis) se den lilla pricken på skärmen som ju också är hans kött och blod :) jag är ju väldigt medveten om graviditeten varje dag, och jag vill ju att han också ska känna sej delaktig!

• Ivana1988

min man var med på VUL I vecka 8 - jag var så orolig så ville såklart ha stöd.. går med mig till alla BM besök och UL..

• fjanten

Min sambo har varit med på vaginala ultraljud som "vanliga" ultraljud

• Fia 28

Sambon var inte med på vul, men nog på ul. Gynekologiska undersökningar är ju inte det roligaste, så det fanns inte en tanke att han skulle med. Inget intressant att se så tidigt heller. 

• Jag är bara jag

Ja,självklart! Hade ALDRIG vågat göra VUL utan honom för tänk om det återigen hade varit dött? Då hade hans stöd behövts. Han har följt med på alla UL också.

• Anotherone

Jag gjorde ett tidigt ul (behövde ej göra vul) för att säkerställa åldern på graviditeten och att den växer på "rätt ställe".
    Min make var inte med då, det bokades ganska tätt inpå och jag kände inte att det var viktigt även om han erbjöd sig.
    Däremot var han med på båda inskrivningarna (vi bytte barnmorska efter första mötet) och han kommer hänga med till MVC plus på alla kommande ultraljud.

• lilsis

Sambon har varit med och inte varit med. Första utomkvedset var han med men då var jag redan säker på att det var dåligt.

Han har varit med på äggplock men inte alla VUL där man kollat folliklar etc. Han var med på första VUL efter att jag plussat och inte fått missfall i V5+1, det två veckor senare gick jag själv på.

Så ja, när jag känner behov av det tar jag med honom.

• Qwerty32

Ja! Är för feg att gå själv, tycker det är obehagligt när det alltid är män som gör VUL också. Känns alltid bäst att ha han med!

• yoshimi

Min sambo har varit med de flesta gångerna, man gör det som känns bäst helt enkelt.
    Finns inga rätt och fel.

• stor grön drake

Min sambo var med för att han ville det. Jag har ingen skillnad. VUL här görs på gynekologiska polikliniken och det är allt från tonåringar till pensionärer i väntrummet. Jag har dock ägglossningsstörning (PCO) som kontrolleras årligen så VUL i sig är ingen stor sak för mig. Visst, det är inte en trevlig undersökning men vad sjutton, det är ju inte som att sambon inte sett det innan.

• irrbloss_83

Min man har varit med på alla UL/VUL hittills, för oss är det självklart att han är med om han har möjlighet eftersom det ju är hans barn också. 

Svar på tråden Tar ni med mannen på VUL?