lågaffektivt bemötande
Hej
Här tänkte jag att vi som använder oss av lågaffektivt bemötande kan pratas vid. Ni som inte vet vad det är kan läsa mer på
www.hejlskov.se .
Till största del används den här pedagogiken för barn med npf som t ex adhd, autism och liknande men det kan självklart tillämpas på alla barn. Jag har använt det på min "trotsiga" treåring och det har varit riktigt effektivt :).
Jag använder det även på min sjuåring och det funkar mycket bättre än att vara hård och sätta gränser. Nu menar jag inte att barnen får bestämma allt men jag lyssnar på dem och förklarar varför jag bestämmer vissa saker.
Jag har en fråga jag vill ha hjälp med. Min sjuåring har alltid varit mörkrädd och rädd för att vara ensam, även ibland på ljusa dagen. På nätterna sover hon i vår säng. Hon har en egen säng och har sovit i den i perioder. Hon kom då dock alltid över till oss på nätterna och då vaknade vi alla och sov sämre. Därför fick hon börja sova hos oss redan från kvällens början istället.
Lillebror på tre år sover också hos oss. Båda ligger nära oss på nätterna och känner/letar efter oss om vi skulle ligga en bit bort.
Nu känner jag och min man att vi skulle vilja sova ensamma i vår säng. Sjuåringen får fullständig panik när vi har pratat om detta.
Hur kan vi gå tillväga på ert lugnt och hållbart sätt för att då dem att sova i egna sängar?