• Piff

lågaffektivt bemötande

Har ni möjlighet så ställ in en fåtölj i hennes rum, så kan ni sitta där och läsa kvällsbok för dottern, samt sen sitta kvar med egen vuxenbok/mobilen och läsa tyst för egen del, men ändå finnas kvar hos dottern.

Ungefär samma som tipset att ligga i hennes säng ovan, men då lär hon sig att vara själv i sin säng och det är mindre risk att hon vaknar av att ni kliver ur fåtöljen och går ut än om ni ska ta er upp ur sängen och hon ligger nära och håller i er.

Jag har en 5 åring som somnar i egen säng men alltod vaknar efter ett par timmar och lägger sig mellan mig o pappan. Brukar inte vakna av att hon kommer över längre men ibland är hon också sådär närhetssökande och vill gärna ligga tättintill=vuxna kan inte sova. Vet inte hur vi ska lösa det riktigt, hon behöver väl tryggheten och vill intr vara ensam.

Leker er dotter ensam på sitt rum ibland? Är hon alltid otrygg där? Fundera på nya tapeter, möblera om, det finns en "monsterspray" man kan spraya med för att jaga bort monster, kan det lugna henne? Har hon nåt gosedjur som är extra omtyckt? Köp ny nattlampa?

• Piff
    Phillippa skrev 2016-10-19 21:03:24 följande:

Tack för alla superbra tips! Det är mycket jag kommer att ha nytta av.

Hon är överlag väldigt rädd för att vara ensam och hon är väldigt mörkrädd. Hon har aldrig kunnat leka ensam på sitt rum eller något annat rum. Är hon med kompisar är det inga problem att vara på rummet.

Hon vågar inte gå till gatans lekplats som ligger ca 300 meter från vårt hus. Bara om en vuxen är med. Där hjälper det inte ens om hon har kompisar med sig.

Vi har nyligen gjort om på hennes rum och hon har fått vara med och välja. Det är verkligen ett mysigt rum nu.

Jag har sagt att vi kommer att ta det i etapper. Först kommer jag att sova bredvid henne några nätter, sedan i sängen nedanför och slutligen läsa bok och ligga kvar tills hon somnat. Hon har också valet att lillebror provar att sova med henne hela nätterna. Hon kommer alltid att vara välkommen till oss om hon vaknar på natten.

Trots detta får hon nästintill ångestattacker när vi pratar om det. Jag har hela tiden tänkt att det kommer att bli enklare när hon blir äldre men en del rädslor blir nästan bara värre :(.

Som det är nu så avvaktar vi lite till. Jag är bara rädd att jag liksom bekräftar att det "är farligt" att vara ensam, genom att låta henne slippa vara/sova ensam.

Jag kommer senare att prova flera av era tips!

Om jag var du så skulle jag börja med att se till att hon känner sig trygg med att vara ensam i ett rum och leka dagtid, och när det inte finns nåt sånt problem kan man börja fundera på nätterna.

Sjäkvklart blir hon panikslagen om du säger att hon ska sova ensam i mörkret om hon inte ens kan leka en kvart dagtid i sitt rum för att hon känner sig rädd/otrygg! Sen kan du säga det hur snällt och inlindat du vill, men sovandet är ju inte problemet i sig, även om det är den delen som är jobbigast för er vuxna :)

Ensamhetsträning! :)
  • Piff
    Phillippa skrev 2016-10-20 20:39:17 följande:

Ja, du har nog rätt men det är nästan ännu svårare att träna på att vara ensam dagtid. Svårare på det sättet att jag har idétorka ;). Jag ska se om dottern har några bra idéer på hur det kan gå till själv...

Om hon verkligen vill vara på sitt rum nu så lockar hon med sin lillebror om jag vägrar att vara med henne därinne. Hon borde ju träna på att vara helt ensam men det blir nog svårt för treåriga lillebror att lämna henne ifred samtidigt som hon vill ha honom där.

Men alltså, om du sitter med i hennes rum medan hon leker, och du ska hämta ett glas vatten/gå på toa etc, leker hon vidare tills du kommer tillbaka (kör isf på det och förläng stunden du är borta men kom alltid tillbaka, sen gå iväg igen) eller följer hon efter till köket/toan? Börja isf jobba på att hon stannar medan du snabbt gör ditt ärende, samt samtidigt börja be henne att.hämta filten i soffan åt dig så hon får gå iväg själv och vet att du är kvar. Sen utöka... Går hon på toa själv? Kan hon ta in posten ibland? Hämta en leksak från sitt rum själv? Kan ni leka kurragöma tillsammans med lillebror?
Svar på tråden lågaffektivt bemötande